Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:304 (2023-2024)
Innlevert: 02.11.2023
Sendt: 02.11.2023
Besvart: 07.11.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Der er uttrykt stor bekymring rundt anbudet for FOT-rutene i Finnmark. Det handler om regularitet og mangel på tilbud i helgene.
Kan ministeren redegjøre hva som ligger i anbudet, mener ministeren dette vil bli et godt nok tilbud, er innspill fra lokalt hensyntatt og hvordan er mulighetene for å se på dette på nytt?

Begrunnelse

Etter flere oppslag i media i Finnmark håper jeg ministeren kan berolige vår befolkning i nord. Flyet er det eneste kollektivtilbudet vi har i enkelte deler av landet og svært viktig infrastruktur i denne delen av landet. De nye rutene vil påvirke flere kystkommuner mellom Hammerfest og Kirkenes i Finnmark negativt, med færre avganger, fly som ikke korresponderer med bussruter og ingen flyforbindelser på lørdager. Det innebærer bl.a. at etter kl. 17:00 på fredag er det ikke mulig å komme seg fra Oslo til kyst-Finnmark før søndag kveld. I tillegg er eneste mulighet å komme seg sørover på hverdager tidlig om morgenen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen har sørget for å halvere maksimaltakstene på FOT-rutene fra 1. april 2024 og 1. august 2024 for helikopterruten Værøy–Bodø. Gjennom å gjøre flybillettene på FOT-rutene billigere, binder vi landet sammen og sikrer flere innbyggere like muligheter. I tillegg har vi økt kapasiteten der etterspørselseffekten av lavere priser forventes å være størst og to nye ruter tas inn i FOT-ordningen; Kirkenes–Tromsø og Stord–Oslo. Lavere billettpriser og økt mobilitet er positivt for både folk og næringsliv i Finnmark.
I forkant av utlysningene med avtaleoppstart i 2024 er det gjennomført to høringer. Først en høring parallelt med utredningsarbeidet, og deretter en høring av selve utredningen, som Oslo Economics m.fl. har utarbeidet på oppdrag for Samferdselsdepartementet. Fylkeskommuner, kommuner, offentlige og private virksomheter, næringssammenslutninger og andre interessenter har kommet med sine innspill. Endringene i FOT-kravene i Finnmark er i stor grad basert på tilrådninger i utredningen, endringer som også Troms og Finnmark fylkeskommune har stilt seg positive til.
Endringen av rutestrukturen i Finnmark innebærer at enkelte forbindelseskrav erstattes med krav til korrespondanser. Dette skal bidra til økt kapasitetsutnyttelse og et forbedret rutetilbud samlet sett. Målet er blant annet å tilrettelegge bedre for reiser fra Øst-Finnmark til Tromsø, og med mulighet for videre forbindelser til Oslo på morgenen. Som en viktig komponent i den nye strukturen har vi også tatt flyruten Kirkenes–Tromsø inn i FOT-ordningen. FOT-rutekravene for de enkelte ruteområdene fremgår av konkurransegrunnlagene som er publisert på Samferdselsdepartementets nettsider.
Samtidig vil jeg påpeke at Finnmark er det klart mest komplekse ruteområdet i FOT-ordningen gjennom sitt omfattende nettverk av lufthavner og mye deling av flykapasitet. Dette gjør det vanskeligere å finne løsninger som ivaretar alles ønsker og behov, samt å forutse konsekvenser selv ved mindre endringer. Det er også verdt å merke seg at Finnmark er regionen med det høyeste kravet til setekapasitet sett opp mot trafikknivået.
Vi har allerede tildelt kontrakter på rutene med to eller flere tilbydere, men for rutene med bare én tilbyder, som blant annet inkluderer nesten alle rutene i Finnmark og Nord-Troms, har forhandlingene tatt mer tid. Dette har gjort det nødvendig for Widerøe å legge ut et foreløpig ruteprogram for å sikre sin tilgang til viktige tidsluker, ofte kalt «slots», på de større lufthavnene selv om kontrakt ikke er tildelt. Det er dette som skapt den uroen representanten viser til.
For øvrig skal operatørene som får tildelt kontrakt på FOT-rutene innhente synspunkter fra aktuelle fylkeskommuner, kommuner og lufthavnoperatør før fastsettelsen av første ruteprogram og ved større endringer i kontraktsperioden. Jeg forventer derfor at operatørene i etterkant av kontraktstildeling gjennomfører en reell og løsningsorientert dialog for å legge til rette for et best mulig rutetilbud for de reisende. Jeg vil også fortløpende følge med på hvordan ruteomleggingen i Finnmark og øvrige tiltak, som lavere billettpriser, påvirker rutetilbudet.