Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:310 (2023-2024) Innlevert: 02.11.2023 Sendt: 02.11.2023 Besvart: 09.11.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Roy Steffensen (FrP): Vurderer regjeringen innføring av såkalt "vinterførerkort" for utenlandske tungbilsjåfører, og hva er i så fall status og fremdrift på dette arbeidet?
Jon-Ivar Nygård: For å ivareta sikkerhet og fremkommelighet på norske vinterveger er det viktig med kompetente sjåfører som kan håndtere utfordrende vegforhold, tilpasse kjøringen, ha kjøretøy som er skodd for slikt føre, og om nødvendig sette på kjetting i tide.Transportbransjen er utpreget internasjonal og med harmoniserte regler, herunder med gjensidig anerkjennelse av førerkort og yrkessjåførkompetanse over landegrensene, særlig innen EØS.Vi må derfor anerkjenne førerrettigheter som en førerkortinnehaver har ervervet i det landet hvor vedkommende tok førerkort. Innen EØS må vi anerkjenne førerkort utstedt i tråd med felleseuropeiske minstekrav. For tungbilsjåfører stilles det ytterligere krav, men også disse er harmonisert i EØS. Norge er forpliktet til å anerkjenne yrkessjåførkompetanse utstedt i andre land i tråd med yrkessjåførdirektivet. Vi har ikke handlingsrom til å ensidig etablere tilleggskrav for vinterkjøring i Norge.For yrkessjåfører som tar grunnutdanning eller tilleggsutdanning i Norge har vi egne opplæringsmoduler som ivaretar forhold på norske veier, eksempelvis opplæring knyttet til veggrep, dekk og kjetting. Dette for å ivareta trafikksikkerheten som følge av særlige utfordringer på det norske vegnettet vinterstid.Av hensyn til de særlige utfordringene med å kjøre tungbil på vinterføre har Norge jobbet aktivt opp mot EU for å styrke kravene til vinterkjøringskompetanse for tungbilsjåfører. Norske myndigheter var aktiv bidragsyter til at kravene til kunnskap om blant annet kjøring under ekstreme værforhold ble skjerpet ved endringer i yrkessjåførdirektivet fra 2020. Vi tror dette bidrar til bedre trygghet og fremkommelighet på norske vinterveier.