Skriftlig spørsmål fra Kari-Anne Jønnes (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:315 (2023-2024)
Innlevert: 02.11.2023
Sendt: 03.11.2023
Besvart: 14.11.2023 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Kari-Anne Jønnes (H)

Spørsmål

Kari-Anne Jønnes (H): I VG 1. november uttaler kunnskapsministeren at hun "vil løfte de private barnehagene, og foreslår et godt balansert styringssystem som både tar hensyn til kommunenes behov for styring og de private barnehagenes behov for trygghet og forutsigbarhet".
Innebærer dette at statsråden tar avstand fra mandatet til Avkommersialiseringsutvalget eller vil hun løfte barnehagesektoren ut av utvalgets mandat?

Begrunnelse

Regjeringen har strammet til vilkårene for private og ideelle barnehager og fremmet flere saker som skaper uro for videre drift. Det såkalte Avkommersialiseringsutvalget har som mandat å utrede hvordan kommersiell drift kan utfases i ulike skattefinansierte velferdstjenester. Statsrådens intervju i VG, hvor private barnehagers behov for trygghet og forutsigbarhet vektlegges, skaper håp om en ny kurs fra ny statsråd. Jeg håper at statsråden kan bekrefte dette.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Den 12. august 2022 oppnevnte regjeringen et offentlig utvalg som skal utrede hvordan kommersiell drift kan fases ut i ulike skattefinansierte velferdstjenester. Utvalget skal levere utredningen i form av en NOU til Kommunal- og distriktsdepartementet, innen 1. juni 2024. Utvalget er oppnevnt på bakgrunn av et anmodningsvedtak fra Stortinget og omfatter alle skattefinansierte velferdstjenester.
Forslagene som ble sendt på høring 1. november 2023 er regjeringen sine forslag til regler om styring og finansiering av barnehagesektoren. Regjeringen vil at barnehagesektoren skal bestå av en kombinasjon av kommunale og private barnehager. Gode barnehager betyr mye for barna våre, og vi har gode barnehager i Norge – både de offentlige og de private. For regjeringen er barn og ansatte i både private og kommunale barnehager like viktige. Det skal fortsatt være mulig å drive barnehage som privat virksomhet, samtidig som private barnehager skal være en del av det kommunale velferdstilbudet. De foreslåtte endringene i styring og finansiering av barnehagesektoren setter barnas behov først og skal bidra til å gi barna gode barnehager også framover. Barn er forskjellige, og barnehager er forskjellige. Foreldre skal fortsatt ha mulighet til å velge det riktige for sine barn.
Jeg mener ikke det er behov for å ta ut barnehagesektoren av mandatet til avkommersialiseringsutvalget. Utvalget skal se på ulike typer velferdssektorer med ulikt innslag av private aktører. I utvalgets mandat framkommer det at de skal vurdere tre hovedmodeller. I det første alternativet skal utvalget vurdere en modell med offentlig egenregi av tjenester som i dag leveres av kommersielle aktører. I det andre alternativet skal utvalget vurdere hvordan private leveranser av velferdstjenester utelukkende kan forbeholdes ideelle organisasjoner. I det siste alternativet skal utvalget foreslå en modell der kommersielle aktører reguleres sterkere. Utvalget vil dermed framskaffe et verdifullt kunnskapsgrunnlag på tvers av ulike sektorer, som vil gi grunnlag for en godt opplyst politisk debatt om videre utvikling av sektorene, herunder ulike private aktørers rolle. Ingen bør frykte kunnskap, heller ikke om temaer der det er sterke politiske motsetninger. Private barnehager er et godt eksempel på et felt der et bedre- og felles kunnskapsgrunnlag har gitt en mer saklig og konkret debatt om utviklingen i barnehagesektoren. Generelt mener jeg felles kunnskapsgrunnlag om temaer med høyt konfliktnivå og sterke motsetninger kan bidra til bedre og mer konstruktive politiske debatter.