Skriftlig spørsmål fra Grete Wold (SV) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:351 (2023-2024)
Innlevert: 06.11.2023
Sendt: 07.11.2023
Besvart: 15.11.2023 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Grete Wold (SV)

Spørsmål

Grete Wold (SV): Hvordan vil statsråden sørge for at verken sårbare elever, elever med politiske verv eller elever som tidligere fikk godkjent fravær ikke får dårligere forutsetninger av en ny fraværsgrense?

Begrunnelse

Utdanningsdirektoratet (Udir) fremmet 2. november 2023 nye tiltak mot skolefravær. I forslaget foreslår Udir å endre fraværsgrensen slik at skal alt fravær skal gjelde. I dagens ordning kan inntil ti dager slettes fra vitnemålet. Udir foreslår å fjerne denne ordningen
Grensen for når en elev kan miste karakterer i faget økes fra 10 til 15 prosent.
SV er bekymret for at disse endringene vil kunne gi uheldige utslag for de sårbare elevene og elever som av ulike årsaker får godkjent ti dagers fravær.
I dagens ordning kan elever få 10 dager gyldig fravær. Gyldig politisk fravær har vært avgjørende for at ungdomspartiene skal kunne gjennomføre skolevalgkamp i hele landet, og er en viktig ordning for å fremme demokratiforståelse og valgdeltakelse hos elever og unge velgere.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: 23. oktober leverte Utdanningsdirektoratet sine innspill til nytt fraværsreglement. Jeg har lest oppdragssvaret med stor interesse. Jeg har selvsagt også merket meg at forslaget som Utdanningsdirektoratet legger frem som det primære alternativet anbefaler at alt fravær, også dokumentert fravær, vil telle på en fraværsgrense.
Jeg har ikke konkludert i saken, men som del av arbeidet med å sette meg godt inn i forslagene som direktoratet har skissert, har jeg blant annet avholdt to møter med flere av organisasjonene for å høre deres foreløpige vurderinger. Forslag til endringer av fraværsreglene vil sendes på høring. Det er helt sentralt at vi får høre hva skolene, lærerne, de som representerer elevene og andre sier, før vi tar en beslutning.
Jeg er opptatt av at elevene skal lære så godt som mulig på skolen. Vi vet også at læring skjer best når elevene er på skolen og deltar i klasseromsfelleskapet. Jeg er derfor bekymret for at skolefraværet har vært økende etter pandemien.
Vi skal derfor ha fraværsregler som bidrar til at elevene er mest mulig på skolen, samtidig som reglene skal oppleves som så rettferdige og forståelige som mulig for både elevene, foreldre og lærere. Vi skal ha klare rammer og en tydelig forventning til at barn og unges nærvær på skolen viktig for god læring og for å videreutvikle et godt og inkluderende læringsmiljø. Samtidig er det viktig at vi klarer å hjelpe de elevene som av ulike årsaker ikke klarer å komme på skolen. Med andre ord må vi ta oss tid til å finne en løsning som fungerer godt for alle og som også er tilpasset utviklingen i samfunnet og skolen. Spørsmål om hvordan man innenfor regelverket kan håndtere at elever får mulighet til å delta i for eksempel politisk arbeid, og hvordan elever med særlige oppfølgingsbehov best kan ivaretas, er noe av det vi skal vurdere og som vi selvsagt også ønsker innspill til.
Når det gjelder oppfølging av fravær handler dette ikke kun om fraværsreglene, men også om hvordan skolen arbeider sammen med elever og foresatte. Utdanningsdirektoratet har i leveransen til oss også levert en oversikt over hvilken kunnskap vi har om elevfravær både i grunnskolen og i videregående skole. Direktoratet foreslår at det jobbes for å øke kunnskapen om fravær ytterligere og for å bygge kompetanse slik at skolene kan jobbe enda bedre med økt tilstedeværelse på skolen, også i samarbeid med elevene selv og andre relevante sektorer. Tilstedeværelse er viktig både for at elevene skal lære og for kontinuiteten i undervisningen, men også for å kunne bygge og vedlikeholde et godt og trygt skolemiljø der elevene følges opp både sosialt og faglig.