Skriftlig spørsmål fra Guri Melby (V) til utenriksministeren

Dokument nr. 15:355 (2023-2024)
Innlevert: 02.11.2023
Sendt: 07.11.2023
Besvart: 17.11.2023 av utenriksminister Espen Barth Eide

Guri Melby (V)

Spørsmål

Guri Melby (V): I lys av Høyesterettsdommen som stadfester at Stortinget var godt innenfor Grunnloven da Norge sluttet seg til EUs tredje energimarkedspakke og energibyrået ACER, vil regjeringen jobbe for at Ren energipakken, også kalt fjerde energimarkedspakke, innføres raskt i Norge?

Begrunnelse

Tirsdag kom Høyesteretts dom i ACER-saken. Dommen kunne ikke vært klarere. Stortinget var godt innenfor Grunnloven da Norge sluttet seg til EUs tredje energimarkedspakke og energibyrået ACER. Høyesterett konkluderer tydelig med at overføringen av myndighet er “lite inngripende” og stadfester at de “ikke er i tvil om at myndighetsoverføringen kun er lite inngripende.” Høyesterett konkluderer videre med at Stortinget ikke har noen plikt til å vurdere en ny sak om overføring av myndighet i sammenheng med hvilken myndighet som er overført videre.
I 2018 og 2019 vedtok EU Ren energipakken, også kalt “Vinterpakken” og “Fjerde energimarkedspakke”. Lovpakken består av åtte rettsakter – bygninger, fornybar, energi-effektivisering, styring, ACER-forordning, el-markedsdesign, risikostyring. Direktivene er EØS-relevante. Målet med Ren energipakken er å legge til rette for overgangen fra fossil til ren energi, oppfylle klimaforpliktelsene i Parisavtalen og sørge for forsyningssikkerhet og konkurransedyktige energipriser.

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: Det vises til svar på spørsmål nr. 314 om innføring av Ren energipakken.
Norge er en stor energinasjon, og vårt kraftmarked har i flere tiår vært en del av et fellesnordisk marked. Kraftmarkedet Norge har bidratt til å utvikle i Norden har tjent norsk industri og norske arbeidsplasser vel siden begynnelsen, og har videre fungert som modell for utvikling av det europeiske kraftsamarbeidet. Vi har et tett samarbeid med EU på energiområdet, og er med i EUs indre energimarked gjennom EØS-avtalen. Norge har interesse av effektivt å innlemme nytt EU-regelverk i EØS-avtalen, for å sikre like konkurransevilkår og ensartet regelverk i det indre marked, og for at norske aktører kan være med for å påvirke den løpende utviklingen.
Samtidig må regjeringen grundig vurdere rettsakter som kan ha innvirkning på viktige samfunnsområder i Norge, for å analysere hvilke konsekvenser de har for Norge, avklare norske posisjoner og ivareta norske interesser. Dette gjøres nå for hver enkelt rettsakt i Ren energipakken. For regjeringen er det viktig at norske interesser og særegenhetene i det norske energisystemet blir tatt hensyn til og ivaretatt på en god og trygg måte.
Vi holder god kontakt med våre EØS/EFTA-partnere Island og Liechtenstein og med EU. Hver enkelt rettsakt innlemmes i EØS-avtalen først når alle parter er enige.
I ACER-saken har Høyesterett bekreftet at Stortinget brukte rett fremgangsmåte da vedtaket om å innlemme EUs tredje energimarkedspakke i 2018 ble truffet med vanlig flertall. I avgjørelsen er Høyesterett svært tydelig på at myndighetsoverføringen var å anse som «lite inngripende». Dette bekrefter den praksis Stortinget og regjeringen har fulgt.
Dommen gir en prinsipiell og viktig avklaring om de relevante grunnlovsbestemmelsene i saker hvor det kan foreligge elementer av myndighetsoverføring. Når det gjelder Ren energipakken, vil spørsmålet om eventuell myndighetsoverføring og forholdet til Grunnloven vurderes av Lovavdelingen i Justisdepartementet på vanlig måte. Deretter vil det være naturlig å legge fram saken for Stortinget. Det er ikke konkludert når og hvordan dette skjer.