Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:348 (2023-2024)
Innlevert: 07.11.2023
Sendt: 07.11.2023
Besvart: 15.11.2023 av klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): Korleis vil statsråden sikre at Vestland held fram ein anbudsprosess som sikrer at det blir satsa på utsleppsfrie hurtigbåter?

Begrunnelse

I dag er det ca. 200 hurtigbåtar i drift i Noreg. Desse ureinar ni gonger meir enn personbilar og fire gonger meir enn fly for kvar transportkilomerter. Omlegging til utsleppsfrie hurtigbåtar er kostnadsrekna til 950-2,3 mrd. i året. Staten har vore tydleg på at det er ønskeleg med ei omlegging til utsleppsfrie båtar. For å nå dei gjeldande anbodsrundar må no eksempelvis Vestland fylkeskommune sende ut anbodspapir før regjeringa er klar med kriterier for subsidiering av anboda. Det kan føre til at VFK venter ein anbodsrunde med å stille krav til utsleppsfrie båtar.

Andreas Bjelland Eriksen (A)

Svar

Andreas Bjelland Eriksen: Det haster med å få ned utslippene, og regjeringen mener anbudsprosesser bør brukes aktivt for å få fart på omstillingen. Regjeringen er derfor positive til at Vestland fylkeskommune satser stort på å anskaffe klimavennlige hurtigbåter.
Vi jobber med å følge opp både Klimaplan for 2021-2030 (Meld. St. 13, 2020-2021), Hurdalsplattformen og Grønn Bok, hvor det er varslet innføring av utslippskrav til ferjer og hurtigbåter. Samferdselsdepartementet sendte ut et forslag til ny forskrift med nullutslippskrav på offentlig høring i mai med høringsfrist 1. oktober. Vi gjennomgår nå høringssvarene og vurderer hva som er den beste veien videre, herunder hvordan unntak fra kravene bør fungere.
I tillegg har regjeringen videreført Hurtigbåtprogrammet i statsbudsjettet for 2024. Hurtigbåtsprogrammet er en tilskuddsordning for fylkeskommuner som ønsker å redusere klimagassutslipp fra hurtigbåter. Ordningen forvaltes av Miljødirektoratet. Her kan fylkeskommuner søke støtte til prosjekter som støtter nettopp slike utslippsreduserende tiltak for hurtigbåter. Formålet med ordningen er å framskynde utviklingen av hurtigbåter som driftes uten klimagassutslipp.