Helge André Njåstad (FrP): Vil statsråden endre regelverket slik at Kystverket kan kjøre dumpere på den lokale fylkesveien, og samtidig bidra til at Kystverket kan spare penger på å bygge Stad skipstunnel?
Begrunnelse
I en sak fra Bergens Tidende, datert 07.11 kommer det frem at Kystverket må bli kvitt 5400 kubikkmeter med steinmasser. Rundt halvparten av steinen skal fraktes sjøveien til deponier i kommunene Kinn, Stad og Vanylven. Kystverket har foreslått å frakte den andre halvparten av massene med dumpere til deponier tett på de to tunnelåpningene for å kunne spare penger. Dette bidrar også til å utvikle to næringsparker – Kjøde og Lesto. Ved å frakte halvparten av massene med dumpere vil det føre til en innsparing på 100 til 150 millioner kroner. For å kunne dumpe steinmassene i deponier som ligger tett på tunnelmunningene må Kystverket få tillatelse av Statens Vegvesen til å kjøre dumpere på den lokale fylkesveien. Kystverket har sagt at de vil sette veien i stand igjen ved skade og holde veien oppe i hele anleggsperioden. Statens Vegvesen har satt sagt nei, og sier at lovverket ikke tillater bruk av dumpere på norske veier.