Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:368 (2023-2024)
Innlevert: 08.11.2023
Sendt: 09.11.2023
Besvart: 21.11.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Hvorfor ble ikke E6 bygd med lys og god nok kvalitet på rekkverket med en gang og hva er kostnaden for å gjennomføre alle de utbedringene som nå gjøres med lys og rekkverk på E6 i Stange og Eidsvoll, og hva var kostandene for tilsvarende utbedringer med lys og midtrekkverk i Stange nordover fra Innlandsporten/Skavabakken?

Begrunnelse

Da E6 nord for Dal i Eidsvoll og videre gjennom Stange ble bygd, ble motorveien bygd uten lys, med en spesiell type «Svensk midtrekkverk», som var ferdig rusta og en manglende veiskulder, hvor bare 75 cm er asfaltert.
Flere bilister reagerte på denne «miljø-veien» hvor Statens Vegvesen gikk bort fra vanlig veiskulder på 2-3 meter, gikk bort fra lys og i tillegg eksperimenterte med en ny type midtrekkverk. Flere påpekte at manglende lys og manglede veiskulder rett og slett er trafikkfarlig.
Da FrP kom i regjering og Nye Veier fikk ansvaret for å bygge 4-felt E6 videre gjennom Stange og til Mjøsbrua, ble standarden bedret, slik at E6 fra Kolomoen og nordover til Moelv ble bygd med både lys og veiskulder.
Dette ble selvfølgelig godt mottatt av bilistene og det er ingen tvil om at E6 ble mer trafikksikker.
Nå i ettertid så har det blitt montert nytt rekkverk og lys på deler av E6 i Stange, fra Innlandsporten og nordover. Nå pågår det også en utskifting av rekkverket på E6 i Eidsvoll og det monteres også lys.
Det er tydelig at Statens Vegvesen nå i ettertid ser at det var uklokt å bygge en nasjonal motorvei uten lys og med et rekkverk som tydeligvis ikke er bra nok kvalitetsmessig.
Det er dyrt å utbedre slike forhold som nytt rekkverk og montere lys i ettertid. Det hadde selvfølgelig både vært billigere og bedre om dette hadde blitt gjort med en gang da motorveien ble bygd. Det er som kjent stort behov for mer penger både til å bygge bedre og tryggere riks- og fylkesveier, så det er viktig å benytte skattebetalerne sine penger på en mest mulig rasjonell og effektiv måte.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Delstrekningen E6 Tangen - Kolomoen (dvs. fra Innlandsporten/Skavabakken og nordover) ble bygget med bred midtdeler uten midtrekkverk og fartsgrense 100 km/t i tråd med vegnormalen på byggetidspunktet. Strekningen ble oppgradert med rekkverk og veilys i 2021 for å oppnå sammenhengende fartsgrense 110 km/t. Dette kostet ca. 50 mill.kr.
Statens vegvesen har ansvar for forskning og utvikling i veisektoren. Da Statens vegvesen bygde ny E6 i Innlandet mellom 2009 og 2015 ble det besluttet at E6-strekningen mellom Dal i Eidsvoll og Kolomoen i Stange skulle være en teststrekning for alternative belysningskonsepter. Strekningen fikk lyskilder basert på LED-teknologi og ledelys. Dette hadde ikke tidligere blitt utprøvd i denne skalaen i nordisk klima. Formålet med ledelysene var å gi trafikantene god optisk ledning ved kjøring i mørke. Det er i ettertid gjennomført flere studier av strekningen og ulykker og hendelser er sammenlignet med andre strekninger med tilnærmet samme utforming og trafikkmengde. Hovedfunnene er at ulykkestallene på strekningen med ledelys tilsvarer andre firefelts motorveier.
I planleggingen av E6 Dal - Kolomoen ble det også besluttet å vurdere alternative løsninger til veirekkverk av galvanisert stål, med vekt på byggekostnader, drifts- og vedlikeholdskostnader, estetikk og miljøhensyn. Eksempelvis er det i produksjonen og bruken av rusttregt stål (ofte omtalt som cortenstål) ikke tilsvarende utslipp av tungmetaller som i produksjonen av f.eks. galvanisert stål. Valget falt på rusttregt stål og det har blitt gjennomført et FoU-prosjekt for å følge opp bruken av rusttregt stål i samferdselsprosjekter, der erfaringene fra E6-strekningen har vært viktig. Hovedhensikten med FoU-prosjektet var å undersøke sammenhengen mellom eksponeringsmiljø og korrosjonshastighet, samt å samle erfaringer og testresultater med rusttregt stål. Erfaringene har vist at rusttregt stål korrugerer raskere enn antatt. Hovedanbefalingen er nå at denne typen stål ikke bør brukes i kystmiljøer eller langs vintersaltede veier.
I 2021 ble det oppdaget at rekkverket i rusttregt stål på delstrekningen E6 Dal – Tangen (dvs. fra Dal til Innlandsporten/Skavabakken i Stange kommune) hadde korrodert og at skadene på rekkverket på sikt vil kunne påvirke trafikksikkerheten på strekningen. Ledelysene på strekningen var festet til rekkverket og måtte derfor skiftes samtidig med rekkverket. Det har vært en del utfordringer med drift og vedlikehold av ledelysene, og vegvesenet har også mottatt mange henvendelser fra trafikanter som opplever det som utfordrende å kjøre på en strekning med høy trafikkmengde og høyt fartsnivå uten full veibelysning. Det ble derfor bestemt at rekkverket skulle skiftes ut og at det skulle etableres vanlige veilys på strekningen, i tråd med vegnormalene. Kostnader for pågående og planlagt utskifting av rekkverk og nytt veilys på E6 Dal – Tangen er anslått til ca. 200-250 mill. kr.