Tor André Johnsen (FrP): Hvorfor ble ikke E6 bygd med lys og god nok kvalitet på rekkverket med en gang og hva er kostnaden for å gjennomføre alle de utbedringene som nå gjøres med lys og rekkverk på E6 i Stange og Eidsvoll, og hva var kostandene for tilsvarende utbedringer med lys og midtrekkverk i Stange nordover fra Innlandsporten/Skavabakken?
Begrunnelse
Da E6 nord for Dal i Eidsvoll og videre gjennom Stange ble bygd, ble motorveien bygd uten lys, med en spesiell type «Svensk midtrekkverk», som var ferdig rusta og en manglende veiskulder, hvor bare 75 cm er asfaltert.
Flere bilister reagerte på denne «miljø-veien» hvor Statens Vegvesen gikk bort fra vanlig veiskulder på 2-3 meter, gikk bort fra lys og i tillegg eksperimenterte med en ny type midtrekkverk. Flere påpekte at manglende lys og manglede veiskulder rett og slett er trafikkfarlig.
Da FrP kom i regjering og Nye Veier fikk ansvaret for å bygge 4-felt E6 videre gjennom Stange og til Mjøsbrua, ble standarden bedret, slik at E6 fra Kolomoen og nordover til Moelv ble bygd med både lys og veiskulder.
Dette ble selvfølgelig godt mottatt av bilistene og det er ingen tvil om at E6 ble mer trafikksikker.
Nå i ettertid så har det blitt montert nytt rekkverk og lys på deler av E6 i Stange, fra Innlandsporten og nordover. Nå pågår det også en utskifting av rekkverket på E6 i Eidsvoll og det monteres også lys.
Det er tydelig at Statens Vegvesen nå i ettertid ser at det var uklokt å bygge en nasjonal motorvei uten lys og med et rekkverk som tydeligvis ikke er bra nok kvalitetsmessig.
Det er dyrt å utbedre slike forhold som nytt rekkverk og montere lys i ettertid. Det hadde selvfølgelig både vært billigere og bedre om dette hadde blitt gjort med en gang da motorveien ble bygd. Det er som kjent stort behov for mer penger både til å bygge bedre og tryggere riks- og fylkesveier, så det er viktig å benytte skattebetalerne sine penger på en mest mulig rasjonell og effektiv måte.