Skriftlig spørsmål fra Per-Willy Amundsen (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:385 (2023-2024)
Innlevert: 10.11.2023
Sendt: 10.11.2023
Besvart: 17.11.2023 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Per-Willy Amundsen (FrP)

Spørsmål

Per-Willy Amundsen (FrP): Hvor stor er den totale kostnaden ved å utdanne en politibetjent over tre år ved Politihøgskolen, og hva vil størrelsen på de spilte offentlige ressursene dermed være dersom 462 personer med politiutdanning ikke ansettes i politiet?

Begrunnelse

Det vises til den kritiske situasjonen i norsk politi som følge av regjeringens manglende prioritering av politiet. Det foregår nå en bred nedbygging og nedbemanning av norsk politi, i en tid med et situasjonsbilde som skulle tilsi at politiet nå må rustes opp. En annen side av den dystre situasjonen norsk politi nå opplever, er de offentlige ressursene som har gått med til å utdanne alle de politifolkene som det nå ikke er jobber til. Det vises herunder særlig til følgende nettsak av 04.10.23 fra NRK:
https://www.nrk.no/nordland/rekordhoy-arbeidsledighet-blant-nyutdannede-politifolk-1.16575847
Som det fremgår av saken, var det pr. 31.08.23 totalt 462 politifolk fra de fire siste studentkullene som sto uten jobb i politiet. Spørsmålsstiller ønsker derfor å vite kostnaden ved å utdanne en politibetjent, og hvor store investeringer fra samfunnets side som går til spille dersom 462 personer med politiutdanning ikke får jobb i politiet.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Politihøgskolen (PHS) sine hovedoppgaver er utdanning, forsking og formidling. I tillegg til politiutdanningen, med en opptaksramme på 500 studieplasser hvert år, har PHS også et variert tilbud av masterprogrammer, etter- og videreutdanning og annen kursvirksomhet. I 2023 er PHS’ samlede driftsbudsjett på om lag 675 mill. kroner, jf. Prop. 118 S (2022-2023).
De direkte kostnadene per student ved politiutdanningen ved PHS er anslått til 28 600 kroner for en førsteårsstudent, 37 800 kroner for en andreårsstudent og 14 000 kroner for en tredjeårsstudent. De samlede kostnadene per studieplass vil likevel være høyere, dersom man medregner de indirekte kostnadene som påløper for hver studieplass. De faktiske kostnadene per studieplass kan variere mellom de tre studiestedene som i dag tilbyr politiutdanningen.
Det er vanskelig å anslå de økonomiske konsekvensene for samfunnet ved at personer med politiutdanning ikke jobber i politiet. Politiutdanningen gir en kompetanse som er ettertraktet også utenfor politietaten, og mange politiutdannede har relevante og samfunnsnyttige jobber også utenfor politiet.