Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:392 (2023-2024)
Innlevert: 10.11.2023
Sendt: 13.11.2023
Besvart: 20.11.2023 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): Servicesenter for utenlandske arbeidstakere (SUA) har hatt flere forebyggende kampanjer på arbeidstakernes eget morsmål.
Hvilke data har man, og hvilke vurderinger gjør SUA og regjeringen seg, om effekten av disse kampanjene?

Begrunnelse

En av de beste tiltakene for et mer seriøst arbeidsliv er ansatte som kjenner sine rettigheter. Service for utenlandske arbeidstakere (SUA) gjør her en viktig jobb med å informere utenlandske arbeidstakere som kommer til Norge for å arbeide, på deres eget morsmål.
SUAs kampanjer trekkes ofte frem i A-krimsammenheng.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Servicesenter for utenlandske arbeidstakere (SUA) er et samarbeid mellom Arbeidstilsynet, Skatteetaten, Utlendingsdirektoratet (UDI) og politiet, og er opprettet som en felles førstelinjetjeneste for å bistå utenlandske arbeidstakere med å komme raskt i lovlig arbeid i Norge. SUA har siden opprettelsen av det første servicesenteret i Oslo i 2007 bistått flere hundre tusen utenlandske arbeidstakere i Norge med å behandle søknader og tilby veiledning om rettigheter og plikter i arbeidslivet.
Servicesentrene gjennomfører ikke kampanjer, men tilbyr skriftlig og muntlig veiledning på flere språk. Det er Arbeidstilsynet som er ansvarlig for å gi veiledning om rettigheter og plikter i arbeidslivet på SUA.
Arbeidstilsynet gjennomførte kommunikasjonskampanjen «Know Your Rights», og ønsket med denne å nå utenlandske arbeidstakere med relevant informasjon i relevante kanaler så tidlig som mulig i arbeidsforholdet sitt. Kampanjen ble gjennomført på flere språk i flere digitale og sosiale kanaler. Kampanjen bygget på omfattende arbeid med å forstå hva målgruppene trengte av informasjon og hvordan den best kunne formidles, blant annet gjennom erfaringer fra SUA-samarbeidet. Kampanjen nådde i løpet av rundt to år over 350 000 utenlandske arbeidstakere med informasjon på deres eget språk. Samfunnsøkonomisk analyse har evaluert kampanjen på oppdrag fra Arbeidstilsynet. De skriver blant annet i sin evaluering at dette er informasjon disse personene ikke ville ha fått om det ikke hadde vært for kampanjen.
Samfunnsøkonomisk analyse har også gjennomført en spørreundersøkelse blant 2 300 personer som var innom kampanjenettsiden, knowyourrights.no.

• I spørreunderundersøkelsen svarte om lag 85 prosent at innholdet var forståelig og at nettsiden var enkel å bruke.
• Videre svarte 80 prosent at det var viktig for deres forståelse at informasjonen ble gitt på deres eget språk.
• Om lag 75 prosent opplevde informasjonen som relevant for dem, og at det var godt samsvar mellom informasjonen de opplevde å ha behov for og informasjonen de fikk på nettsiden.
• Hele 30 prosent av respondentene svarte at de gjennom informasjon fra kampanjen oppdaget brudd på norske lover og regler ved sin nåværende arbeidsplass.
• Av disse svarte hele 66 prosent at de enten har eller planlegger å gjøre noe for å bedre sin situasjon, og dersom de lykkes med det så mener Samfunnsøkonomisk analyse at det er sannsynlig at kampanjen bidrar til redusert omfang av arbeidslivskriminalitet.

De positive resultatene fra «Know Your Rights-kampanjen» bekrefter hvor viktig det er med informasjon på flere språk. Arbeidstilsynet har derfor valgt å beholde og videreutvikle kampanjenettsiden som en startside om arbeidsvilkår for nye arbeidstakere. Nettsiden markedsføres jevnlig i sosiale medier, blant annet for ukrainske flyktninger i Norge, og er for tiden tilgjengelig på 13 språk.
Erfaringer fra kampanjen viser hvor viktig det er at Arbeidstilsynet, Skatteetaten, politiet og UDI er til stede for å hjelpe utenlandske arbeidstakere med blant annet informasjon og veiledning rundt arbeids- og oppholdstillatelse, skattekort og d-nummer, samt plikter og rettigheter i det norske arbeidslivet. Etatene må være synlige og tilgjengelige i de kanalene utenlandske arbeidstakere bruker. Å styrke arbeidstakernes kunnskap gjennom forebyggende veiledning på SUA og i andre relevante kanaler på et språk de forstår, er viktige tiltak for å forebygge utnytting og sosial dumping.