Erlend Larsen (H): Viser til departementets forslag til endring i postforskriften som nylig har vært på høring, og til Stortingets behandling av Prop. 4 LS (2022-2023), samt Innst. 417 L (2022-2023).
Hva er årsaken til at statsråden ikke følger opp komiteens merknader, unnlater å lytte til bransjen, og har droppet å gjøre en konsekvensutredning av hva det vil innebære at en hel bransje i realiteten flyttes over fra vegfraktloven til postloven?
Begrunnelse
Under Stortingets behandling av Prop. 4 LS (2022-2023) kom det tydelig fram at logistikkbransjen var uenig i den praksisen statsråden la til grunn om postlovens virkeområde. Den entydige tilbakemeldingen fra bransjen var at endringene i tilbyderbegrepet ville utgjøre en vesentlig endring av praksis, og at det derfor var nødvendig med en konsekvensutredning og nærmere dialog med bransjen. Det endte med at statsråden trakk proposisjonen. Det kan vanskelig tolkes annerledes enn at regjeringen ikke hadde tilstrekkelig støtte i Stortinget for sitt syn om at postloven omfatter B2X-pakketjenester (dvs. formidling av pakker fra bedrifter, i praksis vareleveranser for næringslivet). I motsatt fall skulle det ikke vært noen grunn til å trekke det opprinnelige lovforslaget.
I stedet for å følge opp med en konsekvensutredning, dialog med bransjen og nytt fremlegg for Stortinget, har departementet nå fastholdt sin lovforståelse i klagevedtak om sektoravgift. Departementet fremstiller dette klagevedtaket som en endelig klargjøring av rettstilstanden i pressemeldingen av 26. september 2023, som også gjelder høring av endringer i postforskriften.
I forskriftshøringen legger departementet til grunn at vareleveringer for næringslivet er omfattet av postloven, noe departementet ikke fikk tilslutning for under Stortingets behandling av det samme spørsmålet tidligere i år.
Det er grunn til å minne om merknaden fra en samlet komite i Innst. 417 L (2022-2023):
«Komiteen viser til innspillene som kom i forbindelse med Prop. 4 LS (2022–2023), og understreker at vedtakelsen av hjemmelsbestemmelsen, og den etterfølgende implementeringen av pakkepostforordningen, i alle tilfelle ikke kan tas til inntekt for en utvidelse av postlovens virkeområde for øvrig.»