Skriftlig spørsmål fra Mathilde Tybring-Gjedde (H) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:446 (2023-2024)
Innlevert: 15.11.2023
Sendt: 16.11.2023
Besvart: 23.11.2023 av klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen

Mathilde Tybring-Gjedde (H)

Spørsmål

Mathilde Tybring-Gjedde (H): Kan kvotene som kjøpes utenforbi EU gå til å oppfylle Norges forpliktelser etter Parisavtalen i tråd med Barth Eides formuleringer i brevet til Stortinget 26. oktober, eller har den nye klima- og miljøministeren besluttet at det ikke skal være adgang å bruke disse kvotene til å oppfylle Norges klimamål under Parisavtalen?

Begrunnelse

I statsbudsjettet for 2024 ber regjeringen om fullmakt til å øke kjøp av klimakvoter under Parisavtalens art 6 (FN-kvoter) fra 1,2 mrd. kr. til 8,2 mrd. kr.
I brev til Energi- og miljøkomiteen på Stortinget 16. oktober skrev tidligere klima- og miljøminister Barth Eide at regjeringen forbeholder seg muligheten til å benytte seg av FN-kvotene for å oppfylle Norges klimamål under Paris-avtalen.

«Forbeholdet er knyttet til en situasjon hvor Norge ikke når helt til 55 % gjennom samarbeidet med EU, det vil si når vi – på basis av tall fra det norske utslippsregnskapet og hensyntatt eventuell flyt av klimakvoter mellom EU og Norge – ikke kan si at Norge har redusert utslippene med fullt 55 prosent fra 1990 til 2030. For den delen som mangler på måloppnåelse vil Norge da være avhengig av å skaffe ytterligere kvoter under Artikkel 6 for å dekke inn underskuddet og oppfylle vårt mål under Parisavtalen (…) Alternativet til en slik anskaffelse av kvoter under Artikkel 6 vil være at Norge ikke klarer å oppfylle sitt klimamål under Parisavtalen.»

På spørsmål om hvor stor andel av Norges klimaforpliktelser som skal kunne dekkes inn ved bruk av FN-kvoter, skrev statsråden at

«jeg opplever det ikke som meningsfylt å snakke om øvre eller nedre grense i en slik sammenheng.»

I spørretimen 15.11 sa imidlertid statsråd Bjelland Eriksen noe annet:

«Først må jeg få lov til å korrigere representanten, for den beskrivelsen av de kvotene som man har foreslått å øke fullmakten til utenforbi EU, de skal ikke gå til å oppfylle Norges juridiske forpliktelser etter Parisavtalen. De går til å oppfylle det målet om klimanøytralitet som Stortinget har satt seg. Det er to forskjellige perspektiver."

Det er riktig at kvotekjøpet er ment å medvirke til at Norge blir klimanøytralt fra og med 2030. Men det fremgår også tydelig av statsbudsjettet at kvotene også kan brukes til å oppfylle Norges klimamål under Parisavtalen. I prop 1 S (2023-2024) skriver departementet på s. 215 at:

«Kvotene kan medvirke til at Norge blir klimanøytralt fra og med 2030 (…) I en situasjon der EU-samarbeidet ikke tar oss helt til 55 % utslippsreduksjoner, kan disse kvotene brukes til å dekke det som mangler for oppfylling av Norges mål under Parisavtalen.»

Andreas Bjelland Eriksen (A)

Svar

Andreas Bjelland Eriksen: Norge har et nasjonalt mål om å bli klimanøytral fra og med 2030. Dette betyr at vi skal sørge for utslippsreduksjoner i andre land tilsvarende de resterende norske utslippene per 1.januar 2030. Det kommer ikke på bekostning av norske utslippsreduksjoner. For å sikre at dette målet nås har regjeringen videreført det arbeidet som ble startet opp under Solberg-regjeringen med å utvikle programmer under Parisavtalens artikkel 6. Fullmakten på 8,2 milliarder kroner skal benyttes til å kjøpe kvoter til oppfyllelse av klimanøytralitetsmålet.
Regjeringens plan er at Norge skal oppfylle sitt klimamål for 2030 under Parisavtalen i samarbeid med EU uten bruk av kvotekjøp fra land utenfor EU. Det er riktig at det er et forbehold i vårt innmeldte mål under Parisavtalen for bruk av kvoter under Parisavtalens artikkel 6, noe som følger av at det per dags dato ikke er avklart med EU hvordan klimaeffekten av samarbeidet skal fordeles mellom EU og Norge. Dersom EU-samarbeidet mot formodning ikke skulle ta Norge helt til 55 prosent vil Norge måtte ta i bruk markedssamarbeid under Parisavtalens artikkel 6 for å gjøre opp for det som måtte mangle på oppfyllelsen av Norges 2030-mål under Parisavtalen. Kvotene som kjøpes i tråd med den foreslåtte fullmakten vil, i en hypotetisk situasjon, også kunne benyttes til å oppfylle Norges forpliktelse under Parisavtalen. Men det er ikke regjeringens plan. Forbeholdene i NDCen og fullmakten er ment som en sikkerhetsventil, i en tenkt situasjon hvor alternativet ville vært å ikke nå målet vårt. Denne sikkerhetsventilen har vært på plass i Norges NDC ved innmelding både i 2015 og 2020 og vært reflektert i Klimaloven fra og med den ble lagt fram for Stortinget av Solberg-regjeringen i 2017.