Frank Edvard Sve (FrP): Når har samferdselministeren tenkt å gjere noko med "dødsvegen" E-16 Skaret til Hønefoss, og kor mange liv skal måtte gå tapt før regjeringa reagerer?
Begrunnelse
Sjølv etter ni dødsulykker blir det ikkje framdrift på «dødsveien» ut av Oslo.
Ingen veier har fleire dødsulykker enn E16 forbi Hønefoss, og nok ein gang er prosjektet utsatt på ubestemt tid.
Politiske prioriteringer kan i verste tilfelle koste liv, og det er åpenbart at E-16 Skaret til Hønefoss er eit slik t tilfelle, der utsettelser av prosjektet er en livsfarlig politikk.
"Det er et av de mest samfunnsnyttige veiprosjektene i Norge. Investerer du en krone, får du igjen en krone og 20 øre, sier utbyggingsdirektør for Ringeriks-porteføljen i Nye veier til Nettavisen. Prosjektet er «gryteferdig», og utbyggeren har ventet i to år på klarsignal fra regjeringen."
Prosjektet står klart, ulykker fortsetter å skje medan regjeringa og samferdselsministeren berre står og ser på.