Skriftlig spørsmål fra Mímir Kristjánsson (R) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:466 (2023-2024)
Innlevert: 17.11.2023
Sendt: 17.11.2023
Besvart: 24.11.2023 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Mímir Kristjánsson (R)

Spørsmål

Mímir Kristjánsson (R): Har Nav-kontorene nok ressurser til å håndtere at flere søker om sosialhjelp?

Begrunnelse

På Nav-konferansen 16. november ble det presentert en ny undersøkelse om sosialhjelp. Lokale Nav-kontor har gitt tilbakemelding om at det er økt pågang, og det blir problematisert at det har blitt kommunisert at alle som trenger hjelp kan komme til Nav. Et Nav-kontor fortalte at de ikke hadde tilstrekkelig ressurser til å håndtere den økte pågangen, og kontrasterte det med perioden under pandemien der Nav ble tilført mer ressurser for å behandle flere søknader om dagpenger.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Det er utvilsomt krevende tider for mange. Mange har fått trangere økonomi, og flere sliter. Det tar jeg og regjeringen på alvor. Jeg vil fortsette å oppfordre folk som har behov for bistand om å kontakte NAV-kontoret. NAV-kontoret kan gi råd og veiledning, og for noen vil det være aktuelt å søke om økonomisk sosialhjelp. Det er viktig at den enkelte får de ytelsene som en har krav på.
Foreløpig har vi ikke offisielle tall for hvor mange flere som har søkt om sosialhjelp i 2023 og hvilken bakgrunn de har. Undersøkelsen som representanten viser til i sin begrunnelse for spørsmålet, indikerer at en stor del av veksten i antall sosialhjelpsmottakere skyldes ankomsten av fordrevne som følge av krigen i Ukraina.
Arbeids- og velferdsforvaltningen består av den statlige Arbeids- og velferdsetaten og de delene av kommunenes tjenester som inngår i NAV-kontoret. Det statlig-kommunale samarbeidet i NAV-kontoret, partnerskapet, gir brukerne både statlige og kommunale arbeids- og velferdstjenester. Det er kommunen som har ansvaret for de sosiale tjenestene, herunder utmåling og utbetaling av sosialhjelp. Kommunenes ansvar for drift av de sosiale tjenestene og utbetaling av stønad finansieres gjennom kommunenes rammetilskudd. Utgifter til bosetting og integrering av flyktninger finansieres gjennom integreringstilskuddet. Tilskuddet skal dekke kommunenes merutgifter til bosetting og integrering i bosettingsåret og de fire påfølgende årene, herunder utgifter til økonomisk sosialhjelp og ekstrautgifter til administrasjon.