Sveinung Stensland (H): Mange som mister førerkortet for promillekjøring fortsetter å kjøre uten førerkort, ofte ruspåvirket. Et alkolåsprogram innebærer at promilledømte får mulighet til å installere en alkolås i stedet for å miste førerkortet, dersom vedkommende vurderes som egnet. Erfaringer fra Sverige viser mindre promillekjøring og færre trafikkulykker blant deltakerne.
Vil samferdselsministeren bidra til at promilledømte kan få kortere inndragningstid av førerkortet mot at de deltar i et rusprogram som inkluderer kjøring med alkolås?
Begrunnelse
Kriminalomsorgen i Norge har etablert et program for førere som er dømt for ruskjøring, men dette inkluderer foreløpig ikke alkolås. MA-Rusfri Trafikk og Trygg Trafikk jobber derfor for at det skal etableres et promilleprogram med alkolås, som et alternativ til inndragning av førerretten for promilledømte i Norge, jf. Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022-2025 (tiltak nr. 11). Representantene i det nasjonale samhandlingsforumet for rusfri trafikk, som i tillegg kommer fra politiet, Helsedirektoratet, Statens vegvesen, Trafikkforum, Trafikkskoleforbundet, Oslo universitetssykehus og Kriminalomsorgen stiller seg bak tiltaket.
Ruspåvirket kjøring er en av de største risikofaktorene i trafikken og en kjent medvirkende årsak til mange alvorlige trafikkulykker. For eksempel viser Statens vegvesens undersøkelser at rus var en medvirkende faktor i 22 prosent av dødsulykkene i perioden 2012-2021. Alkohol er fortsatt det farligste rusmiddelet i trafikken.
Politiet har rapportert at de tok rekordmange for ruskjøring i 2022 (en økning på 20 % fra 2021). Inntrykket ble bekreftet av Utrykningspolitiets veikanttelling om alkoholpåvirket kjøring i april-september samme år, der om lag dobbelt så mange testet positivt (0,6 %) sammenlignet med tilsvarende tellinger i 2015 og 2019 (0,3 %).
Transportøkonomisk institutt har dokumentert at 40 % av dødsulykkene i perioden 2017-2020 kan knyttes til bevisste, alvorlige og farlige lovbrudd, som blant annet ruskjøring over grensen til beslag av førerkort[1]. Forebygging av ekstrematferd som dette krever at vi får på plass flere målrettede tiltak, som f.eks. et alkolåsprogram for ruspåvirket kjøring.
2022 ble betegnet som et «kriseår» for trafikksikkerheten, i år har allerede 113 mennesker omkommet på veiene (per 15.11.21) og mange hundre er alvorlig skadet. Situasjonen er alvorlig, og gir god grunn til bekymring. Norge er ikke i rute, men ute av kurs for å nå målet i Nasjonal transportplan om å redusere antall drepte og hardt skadde til maksimalt 350 i 2030.
Selv om samferdselsmyndighetene har hovedansvaret for trafikksikkerhet, så ligger flere viktige virkemidler hos justismyndighetene. Det er derfor viktig og nødvendig med god dialog om nullvisjonen på tvers av myndighetsområder.