Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:501 (2023-2024) Innlevert: 21.11.2023 Sendt: 22.11.2023 Besvart: 27.11.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Mona Fagerås (SV): I jernbanesektorens svar på prioriteringsoppdraget til NTP står videre utvikling av regiontogtilbudet på Østfoldbanen oppført. Hva er kostnaden ved å gjennomføre prosjektet i hhv 1. og 2. periode, og er faktisk gjennomføring i 2. periode inkludert i noen av rammeforslagene?
Jon-Ivar Nygård: I Jernbanedirektoratet og Bane NORs oppdaterte svar på prioriteringsoppdraget den 3. oktober 2023, ble det foreslått utvikling av Østfoldbanen i ramme 2 (middels ramme) og ramme 3 (høy ramme). I ramme 2 foreslo jernbanevirksomhetene å prioritere 6,1 mrd. kr i andre seksårsperiode til denne utviklingen. Forslaget for ramme 2 vil ifølge Jernbanedirektoratet muliggjøre planlegging og byggestart for tiltak for realisering av en effektpakke for To regiontog i timen Oslo-Fredrikstad i andre seksårsperiode (realisering av indre IC Østfoldbanen, inkludert dobbeltsporutbygging til Seut). Med ramme 2 vil ibruktagelse ikke kunne skje før etter 2036.I ramme 3 foreslo jernbanevirksomhetene å prioritere 15,8 mrd. kr, med litt over 1 mrd.kr i første- og om lag 14,8 mrd.kr i andre seksårsperiode. Forslaget for ramme 3 vil muliggjøre planlegging og byggestart for realisering av To regiontog i timen Oslo-Fredrikstad tidligere enn i ramme 2.Samferdselsdepartementet vurderer nå innspillene fra transportvirksomhetene i sitt arbeid med NTP 2025-2036 og vil der komme med sin tilrådning for videre utvikling av jernbanetilbudet også på Østfoldbanen.