Morten Stordalen (FrP): I svar på mitt spørsmål nr. 15:157 (2023-2024) skriver samferdselsministeren at tungt vedlikehold på FLIRT-togene som er omfattet av kontraktene om Østlandet 1 og 2 fremdeles skal gjennomføres av Mantena frem til 2029.
Kan statsråden presisere hvilken avtale mellom Vy og Mantena som regulerer dette vedlikeholdet frem til 2029?
Begrunnelse
I svar på mitt spørsmål nr. 15:157 (2023-2024) skriver samferdselsministeren at tungt vedlikehold på FLIRT-togene som er omfattet av kontraktene om Østlandet 1 og 2 fremdeles skal gjennomføres av Mantena frem til 2029. Her bør Stortinget informeres om hvilket avtaleverk det konkret her vises til. Dette er også relevant for ivaretakelsen av beredskapen fremover.
I svar på mitt spørsmål 15:157 skriver samferdselsministeren at Jernbanedirektoratet skal utrede hvordan statens behov for sikker tilgang på jernbanetransport ivaretas.
I Dagsavisen den 5. november uttalte Jernbanedirektoratet at det mangler ressurser og kompetanse i Norge til å utføre alt vedlikehold av jernbanekjøretøy, og at direktoratet anser togselskapenes vedlikeholdsløsninger som tilstrekkelige for å dekke statens behov.
Det statlig eide selskapet Mantena har imidlertid både kompetansen og ressursene til å utføre alle typer vedlikehold på jernbanekjøretøyer, inkludert operativt og mobilt løpende vedlikehold, samt tyngre vedlikehold på boggier, hjul og øvrige komponenter, som i dag utføres på Grorud verksted i Oslo. Derfor bør Jernbanedirektoratets uttalelser om manglende nasjonal kapasitet for vedlikehold av jernbanekjøretøy presiseres.
Jeg ser frem til den planlagte utredningen av hvordan statens behov for sikker tilgang på jernbanetransport skal ivaretas, og tar for gitt at en slik utredning blir gjennomført på en uavhengig og tillitvekkende måte.