Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:527 (2023-2024)
Innlevert: 24.11.2023
Sendt: 27.11.2023
Besvart: 01.12.2023 av olje- og energiminister Terje Aasland

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Hvorfor grep ikke statsråden inn og stanset Oljedirektoratets tillatelse til raskere oppstart av petroleumsfeltet Breidablikk når han visste at staten er saksøkt av miljøorganisasjonene for denne utbyggingen, og frykter ikke statsråden konsekvensene dersom godkjenningen av Breidablikk kjennes ugyldig i retten?

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Når Olje- og energidepartementet godkjenner en plan for utbygging og drift innsendt av en rettighetshavergruppe, innebærer dette at rettighetshaverne kan gjennomføre utbyggingen. Oppstartstidspunktet avhenger av når prosjektet rent faktisk er ferdigstilt av rettighetshaverne, samt at alle regulatoriske krav skal være innfridd slik at nødvendige tillatelser fra respektive myndigheter foreligger. Det er således ikke riktig at Oljedirektoratet har gitt tillatelse til «raskere oppstart», men har gitt tillatelse til oppstart når utbyggingen var gjennomført. Produksjonen fra Breidablikkfeltet startet 20. oktober 2023.
Oljedirektoratet ga 29. september 2023 samtykke til oppstart av innretninger på Breidablikkfeltet. Vedtaket er gitt etter petroleumsforskriften (pf) § 30a annet ledd, bokstav a. Oljedirektoratet er delegert vedtaksmyndighet etter bestemmelsen i pf. § 30a, og skal i sitt samtykke til oppstart av innretninger vurdere ressursmessige hensyn. Vedtaket om samtykke til oppstart inneholder de momenter og vurderinger et samtykke er ment å ivareta.
Oljedirektoratets vedtak ble påklaget 30. september 2023 fra Föreningen Greenpeace Norden og Natur og Ungdom v/advokatfirma Simonsen Vogt Wiig. Klagen gjaldt gyldigheten av samtykkevedtak til oppstart av innretninger, samt en anmodning om utsatt iverksettelse, jf. forvaltningsloven (fvl.) § 42.
Departementet avgjorde klagen 20. november 2023. Departementet fant etter en samlet vurdering at klagen ikke tas til følge. Vedtaket ble ansett som gyldig og anmodningen om utsatt iverksettelse av vedtaket ble ikke imøtekommet.
Som det fremgår av avgjørelsen kan ikke det faktum at departementets vedtak om godkjennelse av plan for utbygging og drift for Breidablikkfeltet er brakt inn for Oslo tingrett, med påstand om at vedtaket er ugyldig, medføre at det ikke skal kunne gis samtykke til oppstart etter pf §30 a. Jeg kan ikke se at det er grunnlag for å foregripe utfallet av en fremtidig rettskraftig avgjørelse ved å gripe inn i Oljedirektoratets vedtaksmyndighet og overprøve deres ressursfaglige vurdering.
Oljedirektoratets samtykke til oppstart av innretningene på Breidablikk er ikke omfattet av søksmålet og det er heller ikke i så måte grunn til å gripe inn og stanse Oljedirektoratets vedtak.
Mitt syn er at vedtaket om å godkjenne plan for utbygging og drift for Breidablikkfeltet er gyldig. Jeg vil avvente dommen i saken før jeg uttaler meg om eventuelle konsekvenser.