Skriftlig spørsmål fra Himanshu Gulati (FrP) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:559 (2023-2024)
Innlevert: 29.11.2023
Sendt: 30.11.2023
Besvart: 11.12.2023 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Himanshu Gulati (FrP)

Spørsmål

Himanshu Gulati (FrP): Er statsråden enig i at det i forsikringsordningen for skoleelever bør legges til grunn til samme strenge aktsomhetsnorm som for voksne, og at det bør vurderes innføring av yrkesskadeforsikring for skoleelever (slik at barn som blir uføre etter skader i skoleundervisning er sikret inntektstapserstatning)?

Begrunnelse

Kommuner og fylkeskommuner, som skoleeier, har et lovpålagt ansvar for å tegne ulykkesforsikring for elevene. Problemet er at det er flere tilfeller hvor skoleelever har blitt nektet erstatning fra ulykkesforsikringen som kommunene er pålagt å tegne, etter å ha blitt alvorlig og varig skadet i pålagt skoleaktivitet.
I dagens forsikringsordning for skoleelever ser det ut til at man legger en streng tolkning av ulykkesbegrepet til grunn, der skolebarn tilegnes samme strenge aktsomhetsnorm som voksne. Dette har Personskadeforbundet påpekt at ikke er rimelig. Foreldre skal være sikre på at barna er trygge når barna er skolen på skolen, også når de deltar på skoleaktiviteter.
Jeg viser til skriftlig spørsmål nr. 15:93 (2023-2024), hvor statsråden mente at forskriften er tilstrekkelig presis på at også skoleturer skal omfattes av forsikringen, og viste til forskriftens § 8-4 første ledd bokstav d om at forsikringen skal gi eleven dekning for ulykkesskade som har hendt

«under transport, skoleturar, idrettsdagar, leirskolar og liknande som skolen er ansvarleg for».

Hun viste også til at Utdanningsdirektoratet har fått i oppdrag å utforme forskrift til ny opplæringslov, herunder forskriftsregler om ulykkesforsikring, og sende dette på høring.
Spørsmålsstiller viste i bakgrunnen til det spørsmålet til en konkret sak hvor en skoleelev først ikke fikk erstatning etter en skiskade eleven fikk på en skoletur. Personskadeforbundet har orientert meg om at KLP og Fremtind besluttet å utbetale erstatning etter at det på senere tid har blitt gjort justering er i forsikringsvilkårene, men at de syntes å opprettholde samme strenge tolkning av ulykkesbegrepet som tidligere har vært omdiskutert, slik at ser ut å mene at skolebarn skal tilegnes samme strenge aktsomhetsnorm som voksne. Dette mener Personskadeforbundet ikke er rimelig. De mener også at innføring av yrkesskadeforsikring for skoleelever på nytt bør vurderes, slik at barn som blir uføre etter skader i skoleundervisning er sikret inntektstapserstatning.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Kravet om ulykkesforsikring sikrer at den enkelte som er i opplæring, ikke selv bærer risikoen for ulykker som oppstår under aktiviteter som skjer i skoleregi. Ny opplæringslov viderefører kommunens og fylkeskommunens plikt til å tegne ulykkesforsikring for elevene, jf. § 28-8. I tillegg utvides plikten til å omfatte personer som deltar i forberedende og videregående opplæring for voksne.
Hva som vil utgjøre en ulykke som faller inn under ulykkesforsikringen, er nærmere regulert i forskriften til opplæringsloven. Som redegjort for i svaret til skriftlig spørsmål nr. 93 (2023-2024), følger det av forskriftens § 8-4 første ledd bokstav d at forsikringen skal gi eleven dekning for ulykkesskade som har hendt «under transport, skoleturar, idrettsdagar, leirskolar og liknande som skolen er ansvarleg for». Utdanningsdirektoratets rundskriv Udir-7-2008 fastslår at med «ulykkesskade» menes skade på legemet forårsaket av en plutselig eller uventet ytre begivenhet som inntreffer i forsikringstiden. De ulike kravene som stilles til forsikringen er nærmere redegjort for i rundskrivet.
Stortingsrepresentant Gulati spør om det i forsikringsordningen for skoleelever bør legges til grunn til samme strenge aktsomhetsnorm som for voksne. Det finnes flere eksempler i erstatnings- og forsikringslovgivningen på at barnets alder skal tas i betraktning ved vurderinger av barnets aktsomhet, jf. f.eks. forsikringsavtaleloven § 13-9 tredje ledd, som omhandler reduksjon i forsikringsutbetaling som følge av skadelidtes medvirkning til skaden. Ulykkesforsikringen som skoleeier er pålagt å tegne, vil være underlagt forsikringsavtaleloven.
Skadelidte som ikke får erstatning etter forsikringsordningen, vil kunne bringe saken inn for Finansklagenemnda eller de alminnelige domstolene, som kan ta standpunkt til tvister i konkrete saker.
Stortingsrepresentant Gulati spør også om jeg er enig i at det bør vurderes innføring av yrkesskadeforsikring for skoleelever, slik at barn som blir uføre etter skader i skoleundervisning er sikret inntektstapserstatning.
Den obligatoriske ulykkesforsikringsordningen i opplæringsloven ble innført for å supplere eksisterende ordninger i folketrygdloven, jf. § 13-10 om yrkesskadedekning for elever. Yrkesskadeforsikringsloven gjelder arbeidstakere og vil i utgangspunktet ikke omfatte elever, med unntak for enkelte tilfeller der de er utplassert i arbeidslivet e.l.
Dagens regler om hvilken dekning ulykkesforsikringen skal gi, er foreslått videreført i forskriften til ny opplæringslov (§ 18-2). Forslaget til forskrift er for tiden på høring med høringsfrist 18. februar 2024, se Utdanningsdirektoratets hjemmesider. Kunnskapsdepartementet vil sammen med Utdanningsdirektoratet gjennomgå og vurdere alle høringsinnspill til forslaget til forskrift, også eventuelle forslag knyttet til endringer av ulykkesforsikringsbestemmelsene.