Marius Arion Nilsen (FrP): Klimatoppmøtet foregår i Dubai i disse dager. Dit skal verdens ledere møtes for å vedta klimapolitikk og tiltak for det grønne skiftet. I Norge, vårt kalde, langstrakte, kuperte og mørke land, hvor vinter og fjell gjør operasjoner ekstra energikrevende, vurderer regjeringen forbud mot salg av anleggsmaskiner med forbrenningsmotor fra 2035.
Kan statsråden avklare om nullutslipp kommer til å settes foran sikkerhet, framkommelighet og åpne ferdselsårer i hele vinter Norge, og hva regjeringen baserer realismen i forbud fra 2035 på?
Begrunnelse
Klimatoppmøtet i Dubai kulminerer i disse dager med massive mengder privatfly som lander med topp-politikere og næringslivsledere fra hele verden, hvor alle slipper ut massive mengder CO₂ for å komme seg til Dubai for å redde verden fra CO₂ og klimakrisen.
Det er lov å håpe at man i år går fra symbolpolitikk, eller politikk med åpenbare negative konsekvenser, til politikk som reelt kutter klimautslipp. Med antagelse at det er reelle, globale kutt som er viktigst, og ikke bare fremstilling av handlingskraft på bekostning av utførelsen av oppgaver.
I Norge har regjeringen nemlig skrevet i grønn bok at:
"Regjeringa planlegg også for målretta satsingar gjennom - å greie ut eit forbod mot sal av nye anleggsmaskiner med forbrenningsmotor frå 2035. Og at regjeringen vurderer salgsforbod mot nye fossile anleggsmaskiner frå 2035. Videre at regjeringa vil følgje opp verkemiddel for å auke hastigheita på innfasing av nullutsleppsmaskiner med å greie ut eit forbod mot sal av nye anleggsmaskiner med forbrenningsmotor frå 2035."
Dette i et langstrakt, kupert og kaldt land, hvor det norske veisystemet krever noen av verdens tyngste og kraftigste anleggsmaskiner både i bygge- og driftsfasen.
Administrerende direktør i Maskinentreprenørenes Forbund, Julie Brodtkorb sier til Nettavisen at:
"Forslagene i Grønn Bok ser ut til å være designet av mennesker veldig, veldig langt unna den norske virkeligheten. Brodtkorp mener det er fullstendig urealistisk å forby dieseldrevne anleggsmaskiner. For det første fordi det norske veisystemet krever noen av verdens tyngste og kraftigste anleggsmaskiner både i bygge- og driftsfasen.
For det andre fordi det verken vil finnes maskiner eller ladestasjoner som kan holde Saltfjellet eller Dovrefjellet åpent under tøffe klimatiske forhold."
Videre sier Brodtkorb:
"Det er trist at det grønne skiftet har sklidd inn i en fantasiverden. Det er nesten så man ikke tror hva man leser, når man side for side går gjennom regjeringens Grønn Bok 2024. Her varsles det forbud og reguleringer som vil gjøre vinterveiene i Norge om til gjensnødde skavler og stoppe livsviktige ferdselsårer i hele landet".