Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:605 (2023-2024)
Innlevert: 04.12.2023
Sendt: 05.12.2023
Besvart: 08.12.2023 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): I hvilken grad har Arbeidstilsynet og Skatteetaten hjemler til å fysisk oppsøke og kontrollere (utvendige) byggearbeider på privatpersoners grunneiendom?

Begrunnelse

Det er viktig at Arbeidstilsynet og kontrollmyndighetene, innenfor rettsikkerhetens rammer, har de nødvendige hjemlene for å føre effektiv kontroll med regelverket.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Arbeidsmiljøloven § 18-4 regulerer Arbeidstilsynets inspeksjonsadgang. Etter denne bestemmelsen skal Arbeidstilsynet ha «uhindret adgang til ethvert sted som omfattes av loven». Begrepet «sted» dekker ethvert arbeidssted som går inn under loven, jf. Ot.prp.nr.49 (2004-2005) s. 285. Det er derfor ikke tvil om at også utvendig bygningsarbeid på privatpersoners eiendom omfattes av arbeidsmiljølovens inspeksjonshjemmel (forutsatt at arbeidet som sådan går inn under loven). Det klare utgangspunktet er derfor at Arbeidstilsynet kan føre ordinært tilsyn med slikt arbeid, noe Arbeidstilsynet også opplyser at de gjør.
Inspeksjonsadgangen etter arbeidsmiljøloven § 18-4 må likevel praktiseres slik at grunnleggende rettigheter, som hensynet til privatlivets fred og den enkeltes eiendomsrett, ivaretas, jf. bl.a. Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) artikkel 8. Det følger derfor av forskrift om arbeid som utføres i arbeidstakers hjem (hjemmekontorforskriften) og forskrift om arbeid i arbeidsgivers hjem og husholdning at Arbeidstilsynet ikke skal føre tilsyn i respektive private hjem uten at det på forhånd innhentes samtykke til det. Dette er også i tråd med tilsynspraksis overfor arbeid i private hjem for øvrig, for eksempel hjemmesykepleie o.l.
Når det gjelder Skatteetaten har Finansdepartementet opplyst at skattemyndighetene kan gjennomføre kontroll hos de skattepliktige etter skatteforvaltningsloven § 10-4. Kontroller som gjennomføres på privatpersoners eiendom reiser særskilte spørsmål. EMK artikkel 8 og Grunnloven § 102 sikrer borgerne rett til respekt for sitt privatliv og familieliv, sitt hjem og sin kommunikasjon. Etter skatteforvaltningsloven § 10-4 plikter de skattepliktige derfor ikke å gi adgang til kontroll i deres private hjem, med mindre næringsvirksomhet utøves fra den næringsdrivendes private hjem.
Utgangspunktet er likevel at dette ikke er til hinder for at skattemyndighetene kontrollerer næringsdrivende som utfører byggeaktiviteter på en bolig så lenge kontrollen foregår utenfor selve boligen og kontrollen ikke retter seg mot beboeren. I slike tilfeller vil ikke hensynet til privatlivets fred gjøre seg gjeldende i samme grad.
Kontrollene må ikke være mer inngripende enn formålet tilsier. Hva som kreves i den enkelte sak, må vurderes konkret ut fra omstendighetene i saken.