Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:639 (2023-2024)
Innlevert: 08.12.2023
Sendt: 08.12.2023
Besvart: 15.12.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Hva er merkostnaden knyttet til de nye anskaffelsesreglene som skal tre i kraft 1. januar 2024 der hovedregelen blir vekting på minimum 30 % på klima/miljø for den nye anbudsprosessen Bane Nor har iverksatt til en kostnad på rundt 1.8 mrd. kr (ifølge Bygg.no) for jernbaneprosjektet i Moss?

Begrunnelse

Regjeringen har besluttet at nye anskaffelsesregler skal tre i kraft 1. januar 2024, hvor hovedregelen blir vekting minimum 30 % på miljø/klima. Alternativt kan det stilles klima- og miljøkrav i kravspesifikasjon. Jernbaneprosjektet i Moss har økt betydelig i kostnad og tidsbruk de senere årene, det er derfor av interesse å undersøke de forskjellige kostnadsdriverne.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg har undersøkt med Bane NOR SF, som antar at den pågående anskaffelsen som det henvises til er HE02 Kransen Nord. Denne anskaffelsen omfatter etablering av ca. 240 meter åpen byggegrop og kulvert i Moss sentrum, samt ca. 15 meter tunnel og gjennomslag mot Mossetunnelen. Anskaffelsen ble utlyst i høst. Endringen i anskaffelsesregelverket om å vekte klima- og miljøhensyn med minimum 30 pst. trer først i kraft 1. januar 2024. Bane NOR SF har derfor ikke fulgt dette kravet i denne anskaffelsen. Foretaket vil imidlertid legge til grunn denne bestemmelsen i anskaffelser som kunngjøres etter nyttår.