Skriftlig spørsmål fra Tobias Drevland Lund (R) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:651 (2023-2024)
Innlevert: 08.12.2023
Sendt: 11.12.2023
Besvart: 18.12.2023 av kommunal- og distriktsminister Erling Sande

Tobias Drevland Lund (R)

Spørsmål

Tobias Drevland Lund (R): Bustøttelova, slik den praktiseres av Husbanken, gjør at helårsboende i fritidsbolig ikke får bostøtte, selv om husværet for øvrig oppfyller minstekravene til boligen. De går dermed også glipp av Husbankens ekstraordinære støtte til strømutgifter til bostøttemottagere.
Synes statsråden det er rimelig at helårsboende i fritidsbolig er ekskludert fra bostøtte, og vil regjeringen gjøre noe for at de får tilgang til den ekstraordinære strømstøtten hvis de har en formue/inntekt som tilsier at de i en ordinær bolig hadde kvalifisert?

Begrunnelse

I underkant av 10 000 personer har folkeregistrert adresse i fritidsbolig. Denne representant kjenner ikke antallet husholdninger, men det er nødvendigvis likt eller lavere.
Hvis andelen husholdninger i denne gruppen med inntekt/formue under nivået som utløser bostøtte tilsvarer andelen i den øvrige befolkningen, er det dermed snakk om et par hundre husstander som omfattes av problemstillingen i spørsmålet.
Det er ikke mange. Men for dem det gjelder, er det viktig.
Det er mange grunner til at man velger å bli helårsboende i fritidsbolig. Kanskje er det eneste eiendom man eier. Kanskje var det eneste eiendom til leie på tidspunktet man trengte ny bolig. Kanskje er det billigste bolig til leie på hjemstedet. Kanskje er det bare sånn det ble.
Slik Bustøttelova praktiseres, og slik praksisen også var før loven ble vedtatt, så er helårsboende i fritidsbolig ekskludert fra ordningen. Lovens forarbeider og stortingsbehandlingen sier svært lite om denne grensedragningen, utover å slå fast at det bør være sånn. Det ble aldri vurdert rimeligheten av å ekskludere noen få hundre personer fra bostøtteordningen på denne måten. Økonomisk er det snakk om en svært liten kostnad for staten å inkludere dem.
Da strømpriskrisen inntraff i 2021, ble det innført en ekstraordinær strømstøtte til bostøttemottagere. Den er blitt videreført siden, og den videreføres i 2024. Å hekte strømstøtte på bostøtten ble sett på som en treffsikker og ubyråkratisk måte å få ut støtte til dem som faktisk trenger den. Da slapp man å etablere en særskilt søknadsprosess for denne støtten.
Og i stort er det en treffsikker løsning. Men ikke nødvendigvis i det små. For et par hundre personer, som ellers hadde kvalifisert, blir slik ekskludert fra denne ekstraordinære strømstøtten.
Stortinget og regjeringen har flere ganger måttet tette hull i strømstøtteordningene. Her er enda et slikt hull. Spørsmålet er om regjeringen vil ta initiativ til å tette det.
Alle skal med.

Erling Sande (Sp)

Svar

Erling Sande: Bustøtta har som føremål å sikre personar med låge inntekter og høge buutgifter ein høveleg bustad. Eit minstekrav for å kalle ein bustad høveleg, må vere at han er lovleg. Mange av dei som bur fast i fritidsbustader, bur dessverre ulovleg. Ein konsekvens av det, er at dei ikkje har rett på bustøtte. Dei som bur lovleg fordi kommunen har tillate mellombels bruksendring, vil derimot kunne søkje bustøtte på like vilkår med andre.
Krav i plan- og bygningslova skal sikre at bustader har nødvendige kvalitetar som varetek omsyn til tryggleik, helse og miljø. Berekraft og ei forsvarleg samfunnsutvikling er andre omsyn regelverket skal vareta. Eg vil òg nemne at dersom kommunen gir løyve til at det blir etablert ein bustad, vil det utløyse krav om at kommunen til dømes må leggje til rette for barnehage-, skule- og helsetilbod, samt infrastruktur som veg, vann, avløp og renovasjon. Det er derfor mange omsyn som bør vurderast dersom ein ønskjer å ta i bruk ein fritidsbustad til bustad. Bustadpolitikken bør ikkje undergrave desse omsyna ved å la bustøtta subsidiere utgiftene i ulovlege bustader.
Eg er samd i at det å knyte straumstøtte til bustøtteutbetalingane i visse månader, har vore ei effektiv ordning. På den måten har vi fått viktig støtte raskt fram til mange vanskelegstilte. Ein grunn til at dette har vore vellukka, er at behovsprøvinga allereie har vore på plass. Vi har visst at dei som kvalifiserte for bustøtte, òg var i målgruppa for støtte til straumrekninga. Det har likevel heile tida vore klart at ikkje alle behov var møtt på den måten.
Dei som har låge inntekter, og som likevel ikkje har krav på bustøtte, kan søkje kommunen om sosialhjelp. I vurderinga av sosialhjelp vil kommunen gjerne kunne hjelpe folk med å sjå på kva dei kan og bør endre for å få ein meir berekraftig situasjon - ulovlege butilhøve inkludert.