Skriftlig spørsmål fra Sivert Bjørnstad (FrP) til næringsministeren

Dokument nr. 15:653 (2023-2024)
Innlevert: 09.12.2023
Sendt: 11.12.2023
Besvart: 18.12.2023 av næringsminister Jan Christian Vestre

Sivert Bjørnstad (FrP)

Spørsmål

Sivert Bjørnstad (FrP): Vil statsråden følge opp eierskapsmeldingen og legge frem en sak for Stortinget til behandling, dersom Flytoget legges ned slik regjeringen har lagt opp til fra 2028?

Begrunnelse

Som følge av tildelingen av hele trafikkpakke Østlandet 2 til Vy, vil Flytoget legges ned fra senest 2028. Regjeringen, med samferdselsminister Nygård i spissen, har tatt initiativ til en gjennomgang av en eventuell nedleggelse allerede fra 2024.
Stortinget behandlet i februar 2023, eierskapsmeldingen fra regjeringen. Om endringer i jernbanesektoren påpeker regjeringen følgende:

«Dersom gjennomgangen innebærer endringer i statens begrunnelse for eierskapet eller statens mål som eier for ett eller flere av selskapene innenfor jernbanesektoren, vil regjeringen komme tilbake til Stortinget om dette.»

En nedleggelse av Flytoget og omlegging av deres ruter til Vy, vil bety et inntektsbortfall for staten, og en utgiftsøkning for subsidiering av Vys billetter. Nye analyser tyder også på at kapasiteten på tognettet kan utnyttes bedre gjennom enklere grep enn å legge ned Flytoget.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Vy ble i 2023 tildelt trafikkavtalene for Østlandet 1 og 2 for perioden 10.12.2023 til ruteterminskiftet i desember 3031, med mulighet for forlengelse i 1+1 år. Det er i trafikkavtalen lagt til grunn at infrastrukturkapasiteten som blir frigjort når Flytogets konsesjonsavtale opphører i januar 2028, skal benyttes av nye regiontog på strekningen Drammen/Stabekk – Oslo lufthavn.
Med bakgrunn i de nye rammebetingelsene som ligger til grunn for persontogtrafikken på Østlandet, gjennomfører Samferdselsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet eiermessige vurderinger av ulike strukturelle alternativer for Vy og Flytoget, med sikte på å oppnå størst mulig verdiskaping. Denne verdiskapingen må sees i sammenheng med hvilke tiltak som anses å maksimere verdien av statens aksjer i selskapene. Departementene har også engasjert ekstern rådgiver for å bistå i arbeidet.
Dersom gjennomgangen resulterer i endringer i statens begrunnelse for eierskapet, statens mål som eier eller andre endringer med betydning for det statlige eierskapet i Vy eller Flytoget, vil regjeringen komme tilbake til Stortinget om dette på egnet måte.