Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til finansministeren

Dokument nr. 15:660 (2023-2024)
Innlevert: 10.12.2023
Sendt: 11.12.2023
Besvart: 15.12.2023 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): Ber om svar med henvisning og forankring i relevante lovbestemmelser:
Hvilke krav stilles ved deklarering av (større) pengebeløp ut av landet, hvilken informasjon kreves med tanke på opprinnelse, beløp og andre relevante forhold, og hvorfor er det ikke krav om digital forhåndsdeklarering - slik at Tolletaten blir bedre i stand til å forberede og gjennomføre kontroller?

Begrunnelse

Skal man lykkes med å slå ned på kriminaliteten, må man strupe inn på pengestrømmene. Dette er avgjørende enten man snakker om terrorfinansiering, hvitvasking eller profitt fra arbeidslivskriminalitet. I den anledning er jeg blitt opplyst at pengestrømmene ut av Gardemoen og øvrige norske grensestasjoner er stor. Flere som jobber med problematikken har fortalt meg at de savner bedre systemer/reguleringer for å kontrollere verdiene som strømmer ut av landet.
Jeg er blitt opplyst om at man ved uttransport i dag har et fysisk skjema som man fyller ut og leverer i det man krysser grensen. Innspillene jeg får går på ønsket om forhåndsdeklarering gjennom et digitalt skjema, slik at Tolletaten kan få oversikt over hvor mange og hvem som (i all fall offisielt) har planlagt å ta med seg penger over grensen den aktuelle dagen. Muligheten til å kontrollere skikkelig blir da bedre, enn når man som nå må ta vurderingen på sparket - i det man får papirskjema. Digitalisering og bedre regulering kan lette Tolletatens arbeid vesentlig.
Jeg tar forbehold om at opplysningene jeg har fått er korrekte, og ber statsråden oppklare hvilke krav og reguleringer som gjelder.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Det er lovlig å ta med seg valuta eller andre betalingsmidler til og fra Norge. Det er imidlertid et krav om at den som tar med seg betalingsmidler over 25 000 kroner inn eller ut av landet, skal fremlegge og deklarere disse for Tolletaten. Bestemmelser om dette er inntatt i vareførselsforskriften § 2-4-2 første ledd og § 4-1-6 femte ledd (innførsel) og vareførselsforskriften § 5-4-1 og § 5-9-4 første ledd (utførsel). Plikten gjelder norske og utenlandske kontanter og andre likestilte betalingsmidler.
Det er riktig slik du har fått opplyst at betalingsmidler skal deklareres ved bruk av et eget skjema. I skjemaet skal det gis opplysninger om den deklarasjonspliktige, identifisert med bl.a. navn, passnummer, statsborgerskap og identifikasjonsnummer. Dersom beløpet deklareres på vegne av en annen, skal det oppgis navn og fødsels- eller organisasjonsnummer for den det deklareres på vegne av. Det skal videre oppgis type betalingsmiddel og hvilket totalbeløp som medbringes. Det må også oppgis hvilket land betalingsmidlene utføres til eller innføres fra, og hvilket transportmiddel som benyttes.
Tolletaten rapporterer opplysninger om valutadeklarasjoner til Valutaregisteret. Her har blant annet politiet og Skatteetaten adgang til å gjøre søk, jf. valutaregisterloven § 6.
Tolletatens rolle er å kontrollere at deklarasjonsplikten overholdes. Dersom de får mistanke om at betalingsmidlene kan knyttes til kriminalitet utenfor vareførselslovens område, som hvitvasking, kan de ta beslag i midlene etter reglene i straffeprosessloven § 206. Forholdet vil da anmeldes til politiet og følges opp der. Jeg er kjent med at Økokrim i rapporten «Nå er det NOK» har anbefalt at det innføres krav om forhåndsdeklarasjon av større beløp. En eventuell digital deklarering av inn- og utførsel av betalingsmidler vil kreve systemtilpasninger og ressurser til utvikling i Tolletaten.
Jeg viser ellers til at flere norske banker er blitt mer restriktive med å kjøpe norske kontanter fra utenlandske banker, under henvisning til hvitvaskingsregelverket. Dette har igjen medført at flere utenlandske banker og vekslingskontorer har sluttet å veksle inn norske kontanter i utlandet. I følge Økokrimrapporten «Nå er det NOK», har deklarasjoner av norske kontanter som følge av dette sunket betraktelig.