Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:677 (2023-2024)
Innlevert: 12.12.2023
Sendt: 12.12.2023
Besvart: 15.12.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): Avtalen med Vy gjør at dagens flytog-ruter til Gardemoen har 65 % lavere kapasitet, flere forsinkelser og innstillinger, og får lenger reisetid.
Mener samferdselsministeren at dette er å «opprettholde tilbudet» til Oslo Lufthavn, i tråd med lovnader fra statsbudsjettet?

Begrunnelse

Etter tildelingen av trafikkpakke Østlandet 2, der Vy ble tildelt all togtrafikk på Østlandet, bortfaller Flytogtilbudet fra senest 2028. Avtalen med Vy inkluderer overtakelse og drift av Flytogets ruter, innenfor Vys rammer.
I Prop. 1 S (2022-2023) Statsbudsjettet for 2023, lover samferdselsministeren følgende:

«(…) I tillegg er det avtalt at den senest fra 2028 også utvides til å inkludere ruteleiene som i dag trafikkeres av Flytoget i tilbringertjenesten til Oslo lufthavn, Gardermoen. Disse kan da brukes til å forbedre det generelle togtilbudet på Østlandet, samtidig som det samlede togtilbudet til Oslo lufthavn opprettholdes.»

I trafikkavtalen med Vy kommer det imidlertid frem følgende:

•Vy skal kjøre enkle togsett på ruter der Flytoget i dag kjører doble togsett, som betyr en antatt lavere kapasitet på 65 %
•Målet om punktlighet senkes fra 97,5 % til 90 % - én av ti avganger vil være forsinket
•Alle tog til Gardemoen må stoppe innom Lillestrøm stasjon, som øker reisetiden

Disse tre faktorene gjør at togtilbudet til Gardemoen samlet sett forverres, og at løftet i statsbudsjettet brytes fra senest 2028.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det er ikke riktig at avtalen med Vygruppen AS (Vy) medfører lavere kapasitet strekningen Flytoget trafikkerer i dag og at selskapet kun kan kjøre med enkle togsett, der Flytoget i dag kjører med doble togsett. Det er i avtalen om Østlandet 2 krav om at Vy skal kjøre alle avganger med maksimalt mulig antall togsett for å nå komfortkravene i avtalen. På strekningen Drammen-Sandvika og Lillestrøm-Oslo lufthavn innebærer dette at det skal være sitteplasser tilgjengelig. Vy skal prioritere å bruke flest togsett på de avganger som har flest passasjerer.
I avtalen er det disponert 14 tog til å kjøre avgangene på strekningen Drammen-Oslo lufthavn og Stabekk-Oslo S-Oslo lufthavn. Det er ikke det samme som at Vy sin tilgang til materiell er begrenset til 14 tog på denne strekningen. Vy skal disponere materiellet omfattet av avtalene om Østlandet 1 og 2 slik at komfortkravene i avtalene nås. Tilgangen på kjøretøy bedres når nye lokaltog type N05 kommer fra slutten av 2025 og med innfasing av 19 nye regiontog type N06 fra 2027. Det er ikke tatt en beslutning om hvordan Flytogets materiell skal benyttes fra 2028. Dersom flytogene også benyttes i det øvrige togtilbudet vil dette bedre materiellsituasjonen ytterligere.
Det er riktig at Flytogets punktlighetsmål ligger høyere enn for øvrig persontogtrafikk i Østlandsområdet. Flytogets punktlighet for ankomst på Oslo Lufthavn er 91,5 pst. så langt i år. Et lokal-, region- eller flytog regnes som forsinket når det ankommer endestasjonen mer enn fire minutter etter fastsatt rutetid. Jernbanedirektoratets vurdering er at en bedre samordning av rutetilbudet gjennom Oslo vil medføre en bedre punktlighet for togtilbudet på strekningen Drammen-Oslo S-Oslo lufthavn. Reisende mellom Oslo S og hovedflyplassen vil kunne velge mellom ni avganger pr. time, og enkeltavganger som blir forsinket vil dermed ha begrenset konsekvens for den reisende ved at det i gjennomsnitt er under syv minutter mellom hver avgang til flyplassen fra Oslo S. I trafikkavtalen med Vy er det etablert bonus for totalpunktlighet, noe som vil stimulere togoperatøren til å samhandle med Bane NOR for å sikre et driftsstabilt rutetilbud til Oslo lufthavn. Motsatt er det malus (negativ bonus) dersom manglende oppnåelse av punktlighetsmålet skyldes Vy selv.
Dagens flytog Oslo S-Oslo lufthavn har en kjøretid på 22 minutter med stopp i Lillestrøm. For det nye regiontogtilbudet er det forutsatt at alle avganger skal stoppe i Lillestrøm, og det kan forventes omtrent samme kjøretid som dagens flytog med tilsvarende stoppmønster. Flytogets direkte avganger Oslo S-Oslo lufthavn har en kjøretid på 19 minutter. Lillestrøm stasjon er den største pendlerstasjonen utenfor Oslo, med 3,8 millioner påstigninger hittil i år. Jernbanedirektoratets vurdering er at markedet i Lillestrøm er stort, og at det bør prioriteres togstopp her fremfor direkte avganger mellom Oslo S og Oslo lufthavn.
Det gode togtilbudet til Oslo lufthavn vil opprettholdes etter 2028. Integrering av tilbringertjenesten gir i tillegg et bedre togtilbud for millioner av reisende på Østlandet, og gir mulighet for tilbudsforbedringer for strekninger utover Drammen-Oslo S-Oslo lufthavn.