Skriftlig spørsmål fra Irene Ojala (PF) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:678 (2023-2024)
Innlevert: 12.12.2023
Sendt: 12.12.2023
Rette vedkommende: Olje- og energiministeren
Besvart: 19.12.2023 av olje- og energiminister Terje Aasland

Irene Ojala (PF)

Spørsmål

Irene Ojala (PF): Hva var egentlig intensjonen med etablering av finnmarksloven og etablering av Finnmarkseiendommen, og hvordan ser statsråden et eventuelt spørsmålet om ekspropriasjon av grunn i Finnmark for å gi plass til utenlandske vindturbinselskaper i lys av denne loven som skulle gjøre finnmarkingene til «herre i eget hus»?

Begrunnelse

Planen med elektrifisering av Melkøya skaper uro blant en flerkulturell befolkning i Finnmark. Det finske energiselskapet Grenseland planlegger å bygge vindturbinparken Davvi i Lebesby kommune i Øst-Finnmark. Styret i FeFo sa i november nei til dette og ønsker heller ikke å forhandle med det finske selskapet. Avgjørelsen begrunnes med hensynet til lokalsamfunn og lokale rettighetshavere, blant annet reindrift, friluftsliv og naturvern.
FeFo har med dette utøvd sin grunneiermakt. Bekymringen i Finnmark er om staten vil overkjøre FeFo ved å ekspropriere grunnen i Lebesby og andre kommuner slik at vindkraftselskapet allikevel får satt opp vindturbinene mot grunneiers og de fleste finnmarkingenes vilje.
24. mai 2005 behandlet Odelstinget lov om rettsforhold og forvaltning av grunn og naturressurser i Finnmark fylke (finnmarksloven). I debatten sa Knut Storberget (A):

«Det er en historisk begivenhet når Odelstinget i dag behandler finnmarksloven. Aldri før har vi foretatt, og vil antakelig aldri mer kunne foreta, en så omfattende disposisjon over så store landareal. Aldri har vi kunnet overføre så mye makt til det regionale nivået. Aldri før har vi gjennom en lovsak kunnet rette opp urett i et slikt omfang. Et slikt arbeid krever politisk mot og kompromissvilje. Det gir også politikk en mening.»

Saksordfører Trond Helleland (H) sa i sitt sluttinnlegg:

«Regjeringen har nå også har lagt opp til at den vil kjøre en konsultasjonsprosess i saker som bl.a. angår urfolks rettigheter. Jeg tror det er nyttig, jeg tror det er viktig, og det er i tråd med ILO-konvensjonen.»

Helleland sa til de som ikke ønsket en konsultasjon:

«De vil altså ikke anerkjenne de opparbeidede rettighetene befolkningen i Finnmark har, de forpliktelsene Norge har påtatt seg gjennom folkeretten, og de menneskerettighetskonvensjonene Norge har underskrevet.»

Finnmarksloven ble vedtatt i 2005 og 30. juni 2006 ble statens grunn i Finnmark overført til finnmarkingene og samene.1. juli 2006 trådte finnmarksloven i kraft og staten hadde ikke lenger makt over land og vann i Norges nordligste fylke. Statsråd Bjarne H. Hanssen sa:

«Jeg vil understreke at dagen ikke bare er stor nasjonalt, den er også viktig internasjonalt. Urbefolkningsområder i hele verden har i dag blikket vendt mot Finnmark».

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Regjeringen har satt som mål at den fornybare kraftproduksjonen i Finnmark innen 2030 skal øke minst like mye som den planlagte forbruksøkningen ved Hammerfest LNG, forutsatt konsesjon. NVE prioriterer nå behandlingen av ny kraftproduksjon i Finnmark, og har lagt opp til en koordinert behandling av prosjektene.
Finnmarkseiendommen er et eget rettssubjekt som skal forvalte grunn og naturressurser mv. som den eier i samsvar med lovens formål og reglene i loven for øvrig, jf. finnmarksloven § 6 og lovens formålsbestemmelse. Når det gjelder eventuelle søknader om ekspropriasjon til kraftproduksjon gjelder de samme reglene for Finnmarkseiendommen som for andre grunneiere, og finnmarksloven fastsetter ikke noe unntak eller særregler om det.
Generelt er det ønskelig at vindkraftprosjekter blir etablert etter minnelige avtaler med grunneierne, og det er også et prinsipp i ekspropriasjonsretten at det skal forsøkes å inngå slike avtaler. For prosjekter i samiske områder følger det videre at Vindkraftmeldingen, Meld. St. 28 (2019-2020), at konsesjonssøknader som inneholder dokumentasjon på medvirkning og avtale med reindriften, vil bli prioritert i konsesjonsbehandlingen.
Ekspropriasjon til vindkraft er bare aktuelt der det ikke oppnås avtale med grunn- og rettighetshavere, og konsesjonsmyndighetene oppfordrer utbyggere om i størst mulig grad å komme til minnelige ordninger.
Det søkes vanligvis om ekspropriasjon samtidig som det søkes om konsesjon til nye energianlegg og søknadene behandles samlet. Søknader om konsesjon og ekspropriasjon til nye vindkraftverk behandles av NVE. OED er klageinstans på vedtak fattet av NVE.
OED tar stilling til konkrete saker om konsesjon og ekspropriasjon dersom de havner på departementets bord som klagesaker.