Erlend Larsen (H): Lar de høye gebyrene seg forsvare ihht. selvkostprinsippet, og synes statsråden det er greit at det koster like mye i gebyrer for adgang til en lufthavn for et medlem av en flyklubb som en ansatt i et flyselskap?
Begrunnelse
Avinor innførte nye avgifter for innpasseringer den 1. november. Det koster nå kr 300.- pr. person pr år å ha lovpålagt ID-kort. For de som har behov for å kjøre bil på innsiden av flyplassområdet koster det nå kr 1 500.- pr. bil pr år.
Etter hva jeg forstår er dette priser uten mva. Det betyr at det koster kr 2 250.- pr. år i gebyrer til Avinor å være medlem av en flyklubb dersom en er avhengig av bil for å komme til flyklubbens lokaler. For enkelte lufthavner sin del er det 1-2 km fra porten til flyklubbens lokaler. Det er neppe i Avinors interesse at klubbmedlemmet velger å gå eller å sykle en så lang distanse innenfor lufthavnområdet for å spare penger.
Dersom flyklubbens medlem skal ta med seg sin familie på flytur, koster det kr 200.- + mva pr person pr dag de er med på flyturer. Et typisk klubbfly har plass til fire personer, det vil si at det vil koste kr 750.- for de tre passasjerene bare å komme inn til flyet. Deretter kommer naturligvis kostnadene ved å fly, kostnader som gjerne inkluderer avgifter til Avinor for avgang og landing.
For denne kostnaden bør koseverdien være svært høy.
Tidligere var det, etter hva jeg forstår, rabatt på gebyrene til medlemmer av flyklubber i forhold til hva flyselskapene og andre betalte. De høye avgiftene til Avinor fører til et medlemsfall i flyklubbene.
Flygning er en viktig rekreasjon og hobby for svært mange mennesker. Flyklubbene har en viktig beredskapsmessig rolle ifb. med bla skogbrannovervåking og ettersøk av savnede personer. Flyklubbene er også en viktig rekrutteringsarena for flygere som ønsker å bli yrkesflygere.