Skriftlig spørsmål fra Tage Pettersen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:717 (2023-2024)
Innlevert: 15.12.2023
Sendt: 15.12.2023
Besvart: 22.12.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tage Pettersen (H)

Spørsmål

Tage Pettersen (H): Har samferdselsministeren et ønske om å følge opp utfordringene knyttet til driftsstøtte til relevante kulturvernorganisasjoner, og midler til fysisk ivaretagelse av bevegelige kulturminner, i kommende budsjetter eller Nasjonal transportplan?

Begrunnelse

Bevegelige kulturminner som veteranbusser, veteranfly, -biler og andre historiske kjøretøy er i dag ikke verdsatt som for eksempel historisk togmateriell.
Både Hurdalsplattformen, Kulturmiljømeldingen og regjeringens strategi for kulturfrivillighet sier noe om betydningen og viktigheten av våre kulturminner.
For veteranbusser, veteranfly, -biler og andre historiske kjøretøy så har Kulturminnefondet i dag en prøveordning med tilskudd. Premisset har imidlertid hele veien vært at man må få tilført øremerkede midler fra samferdselsdepartementet til denne ordningen. Det har ikke skjedd.
Samferdselsdepartementet har et spesielt sektoransvar for disse kulturminnene og det vil være naturlig at departementet bidrar til å ivareta denne historien. Regjeringen har som mål i Hurdalsplattformen å gi driftsstøtte til de landsdekkende kulturvernorganisasjonene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen ønsker å ta vare på og formidle norsk samferdselshistorie. I statsbudsjettet for 2024 er det derfor satt av 39,4 mill. kroner til tilskudd til kulturminner i jernbanesektoren, en økning på 14,4 mill. kroner sammenlignet med saldert budsjett 2023. Økningen er blant annet begrunnet med økt finansieringsbehov til historisk rullende materiell. Styrkingen av tilskuddet vil bidra til at jernbanens kulturminner og norsk industrihistorie bevares. Tilskuddet forvaltes av Norsk jernbanemuseum og skal sikre ivaretakelse og formidling av jernbanehistorien, primært gjennom støtte til drift av museumsbaner og sekundært gjennom jernbanehistoriske prosjekter. Videre er det satt av om lag 40 mill. kr til drift av jernbanemuseet. Dette omfatter utgifter til drift av museet på Hamar, publikumsutstillinger, dokumentasjon, restaurering og utgifter til drift av kongevognen.
Statens vegvesen har også en viktig rolle i arbeidet med kulturminnevern. Etaten har ansvaret for kulturminnevern både for vei og kjøretøy, herunder Norsk vegmuseum. Norsk vegmuseum er tillagt nasjonalt ansvar for å ta vare på, forske på og formidle kunnskap om materielle og immaterielle kulturminner. Museet finansieres over Statens vegvesens driftsbudsjett.
I tillegg er det en rekke organisasjoner, miljøer og enkeltpersoner som gjør en viktig innsats for å ivareta og løfte frem samferdselssektorens historie i Norge.
For øvrig kan jeg bekrefte at Kulturminnefondets styre viderefører ordningen for tilskudd knyttet til kulturhistoriske kjøretøy i 2024. I 2023 er det innenfor denne ordningen hittil gitt tilsagn til 11 prosjekter med totalt 1,57 mill. kroner i støtte fra Kulturminnefondet.
Regjeringen oppnevnte i fjor et utvalg som skal lage forslag til ny lov om kulturmiljø. Den nye loven vil erstatte kulturminneloven fra 1978. Utvalget skal bla. vurdere om løse kulturminner skal reguleres i den nye loven. Et særlig spørsmål er om den nye loven bør gi grunnlag for vern av bevegelige kulturminner som fly, kjøretøy og skinnegående materiell. Utvalget skal levere sin utredning innen 31. januar 2025.