Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:752 (2023-2024)
Innlevert: 18.12.2023
Sendt: 19.12.2023
Besvart: 29.12.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Kan statsråden begrunne hvorfor lovproposisjonen om sentraltilknytningsplikt fremlegges nå ettersom drosjeutvalget ikke har sluttført sitt mandat for en helhetlig vurdering av drosjenæringen?

Begrunnelse

Det vises til lovproposisjonen som ble lagt frem fredag om sentraltilknytningsplikt for drosjeløyvehavere.
Regjeringen satte ned et utvalg i mai 2022 for en helhetlig gjennomgang av drosjereguleringen. Drosjeutvalget overleverte i juni 2023 del 1 av sin rapport i NOU 2023:22 - På vei mot en bedre regulert drosjenæring. Drosjeutvalget jobber nå videre med å følge opp sitt mandat og skal overlevere del 2 av NOU innen sommeren 2024. Her skal blant annet krav til taksameter og antallsbegrensning behandles.
Avhengig av hva Drosjeutvalget kommer frem til i sin andre rapport, kan nye forslag der få følger for forslagene i den nylig fremlagte proposisjonen. Om den samlede etableringshindringen vil være for stor etter EØS-retten står her sentralt, i tillegg til at potensielle nye krav til taksametre og løyvetildeling gjør det umulig for bransjen å innrette seg etter reglene som eventuelt blir vedtatt etter den fremlagte proposisjonen.
Et av regjeringens mål med nedsettelsen av Drosjeutvalget var å skape mer forutsigbarhet for aktørene i bransjen. Nå gjør man det motsatte.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det er viktig for regjeringen å sørge for at vi har en ryddig drosjenæring med seriøse aktører. Regjeringens mål med forslaget som er fremmet for Stortinget er å sikre et godt drosjetilbud over hele landet, ikke minst for grupper med særlig behov for drosjetransport, og å legge til rette for hvit økonomi, personsikkerhet og bedre forbrukervern.
Drosjemarkedet i Norge består av mange delmarkeder med store variasjoner i etterspørsel, mellom for eksempel de største byene og distriktene og mellom ulike tider på døgnet og ulike dager i uken. Det er krevende å finne en regulering som løser utfordringene alle steder. Dette er noe av bakgrunnen for at regjeringen våren 2022 oppnevnte Drosjeutvalget, og ba dem gjøre en helhetlig gjennomgang av drosjereguleringen.
I forbindelse med budsjettforliket for 2023 kom Stortinget med klare føringer for utformingen av drosjepolitikken, og ba i anmodningsvedtak regjeringen om å komme med

«nødvendige lov- og forskriftsendringer for å gjeninnføre plikten til å være tilknyttet en drosjesentral og driveplikt og antallsbegrensning i drosjenæringen i løpet av 2023».

På denne bakgrunn ba jeg Drosjeutvalget om å bidra i oppfølgingen av vedtaket, og levere en rapport om oppfølging av disse i juni 2023, som var en kortere frist enn opprinnelig fastsatt. Forslaget om sentraltilknytningsplikt er en deloppfølging av Stortingets anmodningsvedtak. Utvalget har fått en ny frist for å fullføre den helhetlige vurderingen, og skal levere delrapport II i juni 2024.
Jeg forventer ikke at utvalgets endelige vurderingen vil gi behov for store endringer i det fremlagte forslaget. Jeg kan imidlertid ikke utelukke at den helhetlige vurderingen kan gi behov for justeringer i eller tillegg til forslaget.
Jeg mener fortsatt, som det fremgår av mandatet for utvalget, at det er et mål å unngå behov for hyppige og store endringer i fremtiden. Dette utelukker imidlertid ikke at vi går videre med tiltak som vi allerede nå ser at vil bidra til å avhjelpe situasjonen i drosjemarkedet.