Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:756 (2023-2024)
Innlevert: 18.12.2023
Sendt: 19.12.2023
Besvart: 03.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Det vises til svar på spørsmål 15:638. I Moss ble det i sommer tildelt en ny jernbanekontrakt til Keller, et utenlandsk selskap.
Hvor stor del av den kontrakten utfører av norsk personell, og hvilke grep foretar regjeringen seg for å sikre norske selskaper og arbeidsplasser ved infrastrukturprosjekter i tråd med valgløftene?

Begrunnelse

Før forrige stortingsvalg kom nåværende finansminister med en lovnad om at en ny AP/SP regjering ville sørge for at samferdselsprosjekt og offentlige anbud i Norge i størst mulig grad går til norske selskaper og norske arbeidsplasser. I mitt konkrete spørsmål 15:638 viser samferdselsministeren til at på det konkrete prosjektet er 70 % utenlandsk arbeidskraft noe som er i motstrid til de krystallklare lovnadene før valget til dagens finansminister.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Samferdselsdepartementet har innhentet innspill fra Bane NOR som oppgir at kontrakten med Keller sysselsetter 41 personer, hvorav 5 nordmenn.
Bane NOR opplyser om at kontrakten omfatter grunnstabilisering i Moss sentrum. Når prosjektet gjennomfører anskaffelser, gjøres det iht. regelverket om offentlige anskaffelser. Ett av hovedprinsippene i dette regelverket er likebehandling. Likebehandlingsprinsippet dekker både diskriminering på grunnlag av nasjonalitet og usaklig forskjellsbehandling på annet grunnlag. Det er dermed svært begrenset adgang til å stille krav om nasjonal tilhørighet i anskaffelsesprosessene.
Videre viser Bane NOR til at i den aktuelle konkurransen var det avgjørende for prosjektet at leverandøren hadde de beste kvalifikasjoner for å utføre arbeidet, ettersom dette skal gjennomføres i et område med svært utfordrende grunnforhold. Tildelingskriteriene var fordelt på følgende måte: 45 % pris, 5 % miljø og 50 % kvalitet (oppdragsforståelse og organisasjon).
Bane NOR viser til at kontraktene knyttet til arbeidene i sentrum av Moss i stor grad er tilpasset slik at de vil være attraktive for det norske markedet. Det gjelder både størrelsene på kontraktene og hvordan ulike fag er satt sammen. Det er i tråd med signalene i Hurdalsplattformen.