Aleksander Stokkebø (H): Det er viktig at den som kjøper av en vare eller tjeneste har god nok informasjon til å ta veloverveide valg og unngå handel med useriøse.
Hva er status på arbeidet med å tilgjengeliggjøre mer seriøsitetsinformasjon overfor private virksomheter og forbrukere?
Begrunnelse
Jeg viser til Solberg-regjeringens A-krimstrategi, forslag 8:
"På oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet og Finansdepartementet har Brønnøysundregistrene og Skatteetaten utarbeidet et forslag til et tverretatlig felles rammeverk for tilgjengeliggjøring av seriøsitetsinformasjon for både offentlige innkjøpere, private virksomheter og forbrukere."
Det har over lengre tid vært jobbet med rammeverk for å tilgjengeliggjøre relevant seriøsitetsinformasjon for bedrifter og forbrukere, igangsatt under Solberg-regjeringen.
NHO v/Byggenæringens Landsforening (BNL) har blant annet deltatt i en pilot som Skatteetaten og Brønnøysundregisteret har utført på oppdrag fra Finansdepartementet og Nærings- og Fiskeridepartementet. Piloten omfattet både bedrift til bedrift (B2B) og forbrukermarkedet. B2B-gruppa tok utgangspunkt i modellen til StartBank. En rapport om pilotarbeidet skal ha blitt levert NFD i 2022.
Det er, slik jeg forstår det, behov for et eget forvaltningsområde med selvstendig hjemmelsgrunnlag, slik at forvalter har mulighet til å dele informasjon fra flere offentlige aktører i seriøsitetsøyemed. Dette hjemmelsarbeidet, for behandling og deling av seriøsitetsinformasjon, ligger meg bekjent fortsatt hos NFD.
Jeg ønsker å få en status på dette arbeidet.