Skriftlig spørsmål fra Guri Melby (V) til utenriksministeren

Dokument nr. 15:841 (2023-2024)
Innlevert: 05.01.2024
Sendt: 08.01.2024
Besvart: 16.01.2024 av utenriksminister Espen Barth Eide

Guri Melby (V)

Spørsmål

Guri Melby (V): Kan utenriksministeren bekrefte at Utenriksdepartementet og deres underliggende etater ikke i dag gir eksportlisenser for eksport av flerbruksteknologi til kinesiske aktører?

Begrunnelse

I en artikkel fra Dagbladet 22. desember kommer det fram at kinesiske forskere har studert havbunnen sentralt og nordøst i Sør-Kina-havet ved hjelp av et norskprodusert multistråle-ekkolodd, montert på det kinesiske forskningsskipet «Dong Fang Hong 3». Når det gjelder ekkoloddet er det kjent at dette er eksportlisensbelagt. Det framstår som at salget har funnet sted en gang for 2019.
Skipet, på sin side, samlet blant annet inn data rundt Dongshaøyene, som er under taiwansk styre. Men det blir også hevdet at skipet blir brukt for etterretningsformål, blant annet å samle inn signaler knyttet til taiwansk militær aktivitet. På generelt grunnlag er det også sammenblanding mellom Kinas etterretning og øvrig forsknings- eller kommersiell aktivitet, som i seg selv burde være til hinder for eksport av eksportlisensbelagt materiell til landet.
Taiwan, et land som har gjennomgått en formidabel demokratisering, lever som kjent med risiko for militær invasjon fra det autoritære Kina. Undertegnede opplever det som høyst kritikkverdig at norsk flerbruksteknologi direkte eller indirekte kan være involvert i langsiktig forberedelse av en slik operasjon.

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: Som for andre land, vil søknader om eksport av flerbruksvarer normalt innvilges dersom det kan godtgjøres at salget utelukkende er for sivil sluttbruk. Det tillates ikke eksport av flerbruksvarer for militær bruk til Kina.
Utenriksdepartementet er ansvarlig myndighet for å kontrollere eksport av forsvarsmateriell og flerbruksvarer. Søknader om eksportlisens for flerbruksvarer til sivil bruk blir alltid grundig vurdert i henhold til eksportkontrollregelverket og internasjonale forpliktelser. Vurderingene krever sammensatt kompetanse innen teknisk kunnskap og risikovurderinger.
Den lovfestede taushetsplikten setter strenge begrensninger for innsyn i konkrete eksportsaker. Utenriksdepartementet kan verken bekrefte eller avkrefte hvilke saker som behandles eller hva utfallet blir.
Norge har et strengt eksportkontrollregelverk. Slik skal det fortsette å være. Med den sikkerhetspolitiske situasjonen vi befinner oss i har det vært viktig for regjeringen å gjøre grundigere vurderinger innenfor eksport av flerbruksvarer. Flere land forsøker på fordekt måte å anskaffe avansert norsk flerbruksteknologi, som omtalt i de årlige trusselvurderingene fra Etterretningstjenesten og Politiets sikkerhetstjeneste.
En åpen verdenshandel er en grunninteresse for en eksportrettet økonomi som Norge. For norsk økonomi er Kina både et marked i utvikling og en partner innen flere områder. I forholdet til Kina må vi fremme våre interesser og ivareta våre verdier og sikkerhet på en helhetlig måte, slik vi også gjør overfor andre land. Dette er en fremgangsmåte vi deler med svært mange land. Både EU og USA har utstrakt økonomisk samarbeid med Kina, samtidig som man er opptatt av å redusere risiko i samvirket.