Rasmus Hansson (MDG): Helseplattformen som er tatt i bruk ved Helse Midt-Norge har fått kritikk for ikke å levere gode nok tjenester selv om systemet er svært kostbart. Etter planen skal Helse Møre og Romsdal innføre løsningen fra 1.4.24. Mange tar nå til orde for å utsette innføringen av plattformen fordi det er alvorlige feil og problemer ved plattformen.
Er det aktuelt for Regjeringen å utsette innføringen i Helse Møre og Romsdal og vil Regjeringen kreve økonomisk erstatning eller tilbakebetaling fra leverandøren av plattformen?
Begrunnelse
Helseplattformen som er tatt i bruk i Helse Midt-Norge har fått vedvarende kritikk for å levere systemer som er lite brukervennlige og som til dels ikke fungerer slik det skal. Dette medfører vanskeligheter for leger, sykepleiere og annet helsepersonell i arbeidshverdagen. Helse Møre og Romsdal har av den grunn ønsket å utsette innføringen av systemet hos sine helsetjenester, men har blitt overkjørt av Helse Midt-Norge.
Flere medier og fagforeninger har rapportert om hendelser og feil ved plattformen som har satt pasientsikkerheten i spill, blant annet ved meldinger som ikke har nådd riktige mottakere. Norske myndigheter har brukt nesten 4 milliarder på prosjektet så langt, og den amerikanske leverandøren Epic har fått kritikk for sin leveranse som ikke er brukervennlig nok. Når det er brukt såpass store summer på et system som ikke fungerer i henhold til forventninger og som i verste fall kan medføre fare for pasienter bør det være aktuelt å se på mulighetene for å begrense staten sine utgifter i denne saken slik at staten kun betaler for de tjenestene de faktisk har fått, fremfor et produkt som ikke fungerer slik det skal.