Mímir Kristjánsson (R): Har Nav tilstrekkelig ressurser til å dekke behovet for økonomi- og gjeldsrådgivning?
Begrunnelse
I en undersøkelse Norstat har gjennomført for Kredinor, svarer 28 prosent at de ikke ville klart å betale en uforutsett regning på 10.000 kroner. Videre svarer 20 prosent at økonomiske bekymringer påvirker deres arbeidsdag, 27 prosent at de har hatt vansker med å klare løpende utgifter det siste halve året og 16 prosent at de har spurt venner eller familie om økonomisk hjelp.
Nav tilbyr økonomi- og gjeldsrådgivning over telefon og på Nav-kontorene. Har Nav opplevd økt pågang til slike tjenester, og finnes det tall som kan underbygge utviklingen, for eksempel tall over telefonsamtaler eller antallet som ber om gjeldsrådgivning. Har Nav eventuelt gjort endringer i tilbudet i lys av situasjonen, og har Nav tilstrekkelig med ressurser til å hjelpe alle som tar kontakt om dette.