Tor André Johnsen (FrP): Det virker som om samferdselsministeren har forståelser for at vintervedlikeholdet av veiene i Norge er viktig og at det er for dårlig. Følgelig må vedlikeholdet bedres.
Stemmer det at samferdselsministeren vil ha en gjennomgang av vintervedlikeholdet, hvilke tiltak ser i så fall ministeren for seg bør innføres for å bedre vegvedlikeholdet om vinteren og hvor raskt kan de innføres, slik at sikkerheten og tryggheten på veiene bedres og liv reddes?
Begrunnelse
I vinter har det har vært mange saker om dårlig vintervegvedlikehold og at det må brøytes, saltes og strøs oftere og bedre.
Det billigste, viktigste og beste trafikksikkerhetstiltaket om vinteren er bedre vegvedlikehold. Det nytter ikke å be bilistene holde seg hjemme. Det er en offentlig oppgave å sørge for trygghet og sikkerhet på vegnettet året rundt. Vegeier må ta et større ansvar og ikke bare skylde på bilistene. Riksrevisjonen var også tydelig på at dårlig veistandard er årsaken til rundt 30 % av dødsulykkene. Statens Havarikommisjon sier også at dårlige veger er årsaken til en stor andel av trafikkulykkene. Tidligere avdelingsdirektør Rolf Mellum utalte bla følgende til Byggeindustrien: « dårlig veistandard bidrar til dobbelt så mange ulykker som det dårlige førere gjør.» Dette er meget alvorlig. Dette er tydelig og klar tale fra to viktige statlige aktører som ikke kan ignoreres. Vegvedlikeholdet må bedres. I 2020 besluttet Statens vegvesen å nedgradere vintervedlikeholdet på Rv 3 fra klasse B til C. Selv om driftsklasse C er såkalt vanlig vedlikehold i Norge, så vil ikke det si at det er et bra nok vintervegvedlikehold. Det har uansett ført til at Rv 3 har blitt en mer trafikkfarlig veg på vinterstid.
Jeg var nylig i Sverige og krysset grensa ved Magnormoen. På Svensk side var vei 61 helt perfekt, trygg og trafikksikker, uten snø og is. Mens samme vei i Norge, Rv 2, var full av både snø og is og langt fra like trygg og sikker å kjøre på som tilsvarende veg i Sverige. Hvor er logikken i at Svenskene, som hverken har oljepenger eller bompenger klarer å sørge for is og snøfrie vinterveger, mens vi i Norge ikke klarer det? Vedlikeholdet på Rv 2/61 den 23/12 var og er et godt eksempel for å illustrere forskjellen på Norge og Sverige. Det er også et bevis på at det ER mulig å sørge for bedre trafikksikkerhet og bedre vintervegvedlikehold i Norge, om viljen er der.
Ap-/Sp-regjeringen prøver å fremstå som den er opptatt av trafikksikkerhet og øker bla bøtesatsene til historisk høye nivåer, så da bør de også klare å sørge for bedre vintervedlikehold. Det er veldig enkle tiltak, som vil gi mye mer og bedre trafikksikkerhet enn unaturlig høye bøtesatser
Heldigvis så har samferdselsministeren uttalt at han vil ha en gjennomgang av vintervegvedlikeholdet.