Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:915 (2023-2024) Innlevert: 15.01.2024 Sendt: 16.01.2024 Besvart: 23.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Mona Fagerås (SV): Ved å forlenge dagens belønningsavtaler til byområder uten å forskyve midlene trengs det om lag 400 millioner kroner årlig fra 2025-2029. Dersom det skal inngås byvekstavtaler for de samme byene på samme nivå, vil det koste ytterligere 800 mill. kr årlig fra 2025-2029. Er det formålstjenlig å øke begge to, eller er det overflødig å øke bevilgningen til belønningsavtale dersom det inngås byvekstavtale på samme nivå, og hva er kostanden ved å inngå byvekstavtale med bare 2 eller 3 av byområdene?
Jon-Ivar Nygård: Til kommende Nasjonal transportplan 2025-2036 (NTP) er det utarbeidet et faglig grunnlag, der transportvirksomhetenes svar på utrednings- og prioriteringsoppdraget er to av hovedleveransene. Oppdragene og svarene til ny NTP er tilgjengelige på regjeringen sine hjemmesider. I prioriteringsoppdraget ba Samferdselsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet transportvirksomhetene blant annet om å synliggjøre sine forslag til prioriteringer innenfor tre ulike beregningstekniske rammer. For byområdene spesifikt, ba departementene blant annet transportvirksomhetene om å vise på et aggregert nivå hvor mye de beregningstekniske rammene til byområdene måtte økes for å videreføre belønningsavtalene ut planperioden etter at gjeldende avtaler løper ut. Departementene ba også om anslag på hvor mye de beregningstekniske rammene til byområdene på et aggregert nivå måtte økes for å inngå byvekstavtaler for Kristiansandsregionen, Buskerudbyen, Nedre Glomma og Grenland. Jeg antar at beløpene det vises til i spørsmålet fra stortingsrepresentanten er hentet fra transportvirksomhetenes svar på spørsmålene i prioriteringsoppdraget nevnt over. Beløpene er noen av transportvirksomhetenes anslag på hvor mye midler som må settes av ut over rammenivå 3, en beregningsteknisk ramme til ny NTP, for å videreføre belønningsavtaler på dagens nivå og inngå nye byvekstavtaler. Det er ikke lenger hensiktsmessig å ta utgangspunkt i beløpene som er fra mars i fjor. Regjeringen er nå godt i gang med å få på plass nye byvekstavtaler i mindre byområder som er omfattet av ordningen med byvekstavtaler. En byvekstavtale for Tromsø ble inngått i oktober 2023 med en samlet ramme på nær 2 mrd. kr over 10 år, og i statsbudsjettet for 2024 er det prioritert midler til byvekstavtaler for Kristiansandsregionen og Nedre Glomma. For 2024 er det satt av 214,5 mill. kr til en byvekstavtale for Kristiansandsregionen og 173,8 mill. kr til Nedre Glomma. Det er lagt til grunn at disse beløpene kan videreføres over en avtaleperiode på 10 år. Begge byene vil inviteres til forhandlinger om byvekstavtaler, og regjeringen jobber nå med å fastsette statens mandater for forhandlingene om byvekstavtaler. Statens økonomiske rammer for byvekstavtalene vil framgå av mandatene. Når det inngås byvekstavtaler, vil midler fra belønningsavtalene innlemmes i byvekstavtalene, og dette er inkludert i de nevnte beløpene til Tromsø, Kristiansandsregionen og Nedre Glomma.Buskerudbyen og Grenland har begge belønningsavtaler med staten. Det er satt av til sammen 209,5 mill. kr i statsbudsjettet for 2024 til å følge opp disse avtalene, som også indikerer det årlige behovet for midler for å videreføre disse avtalene i planperioden. I avtalene inngår både belønningsmidler og tilskudd til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk. Det er på nåværende tidspunkt ikke tatt stilling til når det kan bli aktuelt med byvekstavtaler for disse byene. Regjeringen vil komme tilbake til prioriteringene for byområdene i kommende Nasjonal transportplan 2025-2036 som etter planen skal legges fram for Stortinget til våren.