Abid Raja (V): Mener kunnskapsministeren at det er negativt at skoleelever engasjerer seg i demokratiske organisasjoner, og anerkjenner ikke kunnskapsministeren rollen skolen spiller som tilrettelegger for dette engasjementet?
Begrunnelse
For kort tid siden sendte Utdanningsdirektoratet forslag til nye fraværsregler i videregående skole på høring, på vegne av Kunnskapsdepartementet. Forslaget innebærer blant annet å fjerne ordningen med gyldig politisk og organisatorisk fravær. I dag har elever i videregående skole rett på inntil ti dager gyldig fravær som følge av deltakelse i politiske og organisatoriske aktiviteter. Dette regnes som gyldig fravær og har ikke innvirkning på fraværsgrensen. Nå foreslår direktoratet å heve grensen til 15 %, samtidig som alt fravær skal telle i beregningen. Flere ungdomsorganisasjoner og ungdomspartier reagerer på forslaget, og mener det vil svekke skoleelevers mulighet til demokratisk deltakelse. De peker på at en rekke medvirkningsprosesser, slik som innspills- og høringsmøter, politikermøter og landsmøter, skjer i skoletiden. Barn og unge er underrepresenterte i samfunnsdebatten, og har svakere muligheter enn voksne til å påvirke politikk, blant annet fordi de ikke har stemmerett. Med andre ord er det svært viktig å sikre at perspektivene deres høres på andre måter. Ungdomsorganisasjonene og –partiene har pekt på at organisasjonene deres er bygget på prinsippet om at unge skal nå ut til og engasjere andre unge, og at medlemmene deres i skolealder derfor ofte reiser til andre skoler for å møte andre elever, ha stands og holde foredrag. Dette er aktiviteter som vil bli krevende å gjennomføre gitt det foreslåtte regelverket. Ungdomspartiene er også bekymret for at det vil bli utfordrende å gjennomføre skolevalg uten politisk fravær.
Direktoratet har foreslått å gi rektor større skjønnsmessig rom i disse vurderingene. Organisasjonene frykter at dette fører til økt ulikhet og forskjellsbehandling i hvilke elever som får mulighet til å delta i demokratiske aktiviteter. De rapporterer at ulike skoler allerede praktiserer regelverket svært ulikt, og frykter at dette vil forsterkes om den forskriftsfestede adgangen til gyldig politisk fravær fjernes. Utdanningsdirektoratet argumenterer for at all type fravær er negativt. Men det at barn og unge deltar i demokratiske organisasjoner har en rekke positive følger. Deltakelsen lærer unge hvordan demokratiske prosesser fungerer, og gir trening i ferdigheter som kommunikasjon, samarbeid, økonomistyring og planlegging.