Skriftlig spørsmål fra Sofie Marhaug (R) til energiministeren

Dokument nr. 15:938 (2023-2024)
Innlevert: 17.01.2024
Sendt: 18.01.2024
Besvart: 24.01.2024 av energiminister Terje Aasland

Sofie Marhaug (R)

Spørsmål

Sofie Marhaug (R): Hvilken sum anslår Statnett at de vil ha i flaskehalsinntekter i 2024, og hvorfor brukes ikke tidligere overskudd på flaskehalsinntektene og penger som tidligere er holdt tilbake til å holde nede nettleien også i år?

Begrunnelse

Ved årsskiftet skrudde mange nettselskaper opp nettleien med rundt 15 prosent, og enkelte enda mer. Flere selskaper er forventet å følge på. Det pekes på at en hovedårsak er Statnetts avvikling av nulltariff for bruk av sentralnettet. I både 2022 og 2023 har det at forbrukstariffen var satt i null spart strømkundene for i overkant av ni milliarder. Statnett sier at de forventer lavere flaskehalsinntekter i 2024 enn i 2022 og 2023, men fortsatt mye høyere enn i årene før. De har med andre ord gjort et anslag på flaskehalsinntektene for 2024, og konkludert med at de er høyere enn i årene før strømpriskrisen. Likevel er forbrukstariffen skrudd opp til 270 kr/kW, som nesten er på nivå med 2021, da den var 300.
Det er flaskehalsinntektene som er brukt til å sette ned tariffen, I 2022 og 2023 var disse samlet 31 milliarder kroner, mens tariffreduksjoner pluss kompensasjonsordning for å redusere nettleie ved økte utgifter til nettap, skal ha kostet Statnett omtrent 26,5 milliarder kroner. Dette gir et betydelig overskudd på flaskehalsinntektene, som sammen med flaskehalsinntektene for 2024, burde kunne gått til å holde nettleien nede. Jeg viser også til at Statnett og NVE for første kvartal i år avviste å kompensere for økt nettleie, og at Statnett i hvert kvartal i 2023 gjorde tilgjengelig betydelig større beløp enn det som ble utbetalt i kompensasjonsordningen for å holde nettleien nede.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Det har vært svært viktig for regjeringen å begrense nivået på nettleien i en tid med høye strømregninger. Regjeringen fikk derfor høsten 2022 på plass en midlertidig forskrift for å sikre at høye flaskehalsinntekter i transmisjonsnettet tilbakeføres til nettkundene raskere enn om det gjøres gjennom reduksjoner i tariffene i transmisjonsnettet. Den midlertidige ordningen ble forlenget før jul slik at den varer ut 2024.
Det følger av forskriften at Statnett skal rapportere summen av flaskehalsinntekter tilgjengelig for utbetaling gjennom ordningen, før inngangen av hvert kvartal til Reguleringsmyndigheten for energi (RME). RME fastsetter hvert år en tillatt inntekt for Statnett. Har Statnett høyere inntekt fra tariffer og flaskehalsinntekter enn tillatt inntekt er dette en merinntekt og tilsvarende vil lavere inntekt enn tillatt inntekt være en mindreinntekt. Summen Statnett rapporterer til RME skal baseres på Statnetts forskriftsfestede plikt til å styre mer-/mindreinntekt mot null ved beregning av tariffene, og skal begrenses til Statnetts merinntekt. Dersom det er mer penger igjen etter at Statnett har dekket sin tillatte inntekt, vil det være rom for utbetalinger gjennom ordningen.
I Statnetts rapportering til RME for første kvartal 2024, fremgår det at Statnett anbefaler at det ikke utbetales flaskehalsinntekter til underliggende nettselskaper i første kvartal. Dette er basert på en helhetlig vurdering av Statnetts forventede inntekter i 2024.
Ved fastsettelse av transmisjonsnettariffen for 2024 la Statnett til grunn en prognose på samlede flaskehalsinntekter for 2024 på 7,6 milliarder kroner. Transmisjonsnettariffen ble satt ut ifra en forutsetning om at merinntekt skulle styres mot null i 2024.
Etter at tariffen for 2024 ble fastsatt 30. september 2023, har RME vedtatt å forlenge dispensasjonen til å begrense prisen som benyttes ved beregning av energileddet i tariffen. Statnett valgte derfor å sette et pristak på 350 kr/MWh ved beregning av energileddet i tariffen. Dette gir et betydelig lavere energiledd enn forutsatt da Statnett fastsatte tariffen. Fra september 2022 og ut 2023 var fastleddet i tariffen for uttak satt til null grunnet de høye flaskehalsinntektene. Fastleddet for 2024 er satt på 270 kr/kW, dette er likevel lavere enn i foregående år. Dersom fastleddet hadde vært satt til null også i 2024, ville Statnett styrt mot mindreinntekt.
Samtidig oppgir Statnett at oppdaterte prognoser for flaskehalsinntekter har vist en fallende trend siden transmisjonsnettariffen for 2024 ble fastsatt. Ifølge Statnett ville en utbetaling av flaskehalsinntekter i første kvartal 2024 kunne medføre at Statnett opparbeider mindreinntekt, hvilket er i strid med den midlertidige forskriften.
Flaskehalsinntektene i 2024 er imidlertid usikre, og dersom det viser seg at flaskehalsinntektene blir høyere enn nåværende prognoser tilsier, kan det bli rom for utbetaling til underliggende nettselskaper senere i 2024.
Avslutningsvis vil jeg understreke at jeg mener det er viktig for tilliten til kraftsystemet vårt at prisforskjellene mellom regionene over tid ikke er for store. Lavere flaskehalsinntekter betyr at det er mindre prisforskjeller mellom budområdene i Norge, noe jeg ser på som positivt.