Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:943 (2023-2024)
Innlevert: 17.01.2024
Sendt: 18.01.2024
Besvart: 25.01.2024 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): Kan statsråden bekrefte at vi pr. jan. 2024 har et nasjonalt pandemilager som inneholder alle de nødvendige produktene som tidligere er spesifisert i beredskapsrapporten for 6 måneders pandemiforbruk, og bekrefte at antall produkter som er vedtatt å ha på pandemilageret er innenfor forbruksdato?

Begrunnelse

Det vises til Prop. 1 S (2022–2023) og Innst. S 11 (2022–2023) hvor det ble foreslått at det etableres et permanent nasjonalt beredskapslager, der de regionale helseforetakene leier lager, eier varebeholdningen og står for innkjøp, rullering og utvikling av lageret. Det vises videre til Prop. 1 S (2023-2024) hvor det presiseres at lageret i 2024 i hovedsak skal tilsvare et volum tilsvarende seks måneders pandemiforbruk av smittevernutstyr som under Covid-19.
I Prop. 1 S (2022–2023) er det beskrevet at den langsiktige løsningen fremover for en robust forsyning av smittevernutstyr vil legge vekt på flere elementer, blant annet:

• Nasjonalt beredskapslager for smittevernutstyr
• Forskriftsfestet krav om beredskapslagre i sykehus og kommuner
• Internasjonalt samarbeid
• Mulig produksjon-/beredskapsavtaler med leverandører.

Vi erfarer likevel at det gjennom nyhetsartikler blir hevdet at pandemilageret bygges ned, og det stilles spørsmål om vi har 6 mnd. pandemiforbruk, slik beredskapsrapporten med anbefalinger fra Helsedirektoratet og FHI legger til grunn.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Det vises til Prop. 1 S (2023-2024), jf. Innst. 11 S (2023-2024), hvor det presiseres at det nasjonale beredskapslageret for smittevernutstyr er et rullerende lager og at lageret i 2024 i hovedsak skal tilsvare et volum tilsvarende seks måneders pandemiforbruk av smittevernutstyr som under covid-19-pandemien. Videre presiseres det at drift, forvaltning og reanskaffelse av smittevernutstyr skal dekkes innenfor bevilgningsrammen.
De regionale helseforetakene fikk i foretaksmøtet 16. januar 2024 i oppdrag å:

‐ Ta ansvaret for et permanent nasjonalt beredskapslager for smittevernutstyr med utgangspunkt i lageret som er etablert under koronapandemien. Ansvaret omfatter eierskap til varebeholdning, innkjøp, rullering, organisering, drift og forvaltning av beredskapslageret. Beredskapslageret skal i hovedsak tilsvare et volum på om lag seks måneders pandemiforbruk av smittevernutstyr som under covid-19.
‐ Årlig rapportere lagerstatus for smittevernutstyr og andre beredskapslagre i spesialisthelsetjenesten til Helse- og omsorgsdepartementet.

Det er ikke vedtatt noe konkret måltall i statsbudsjettet til de ulike produktene som inngår i beredskapslageret utover at lageret i 2024 i hovedsak skal tilsvare et volum tilsvarende seks måneders pandemiforbruk av smittevernutstyr som under covid-19.
For å sikre gode insentiver til effektiv drift og muligheter for rullering av lageret inn i helsetjenesten, må det nasjonale beredskapslageret ses i sammenheng med lager av samme type utstyr i alle helseregionene. De regionale helseforetakene overtar vederlagsfritt innholdet i det etablerte nasjonale beredskapslageret for å sikre en korrekt regnskapsføring av kostnader til drift, forvaltning og kassasjon, samt regnskapsmessig håndtering av uttak av utstyr.
Mye smittevernutstyr ble kjøpt inn i 2020 og 2021 og vil derfor gå ut på dato i samme tidsperiode. Siden en stor del av lageret ble anskaffet samtidig, og fordi lageret inneholder enkelte produkter som har et svært lite normalforbruk i helsetjenesten, vil det være behov for å kassere utstyr. Gitt en holdbarhet på fem år må inntil 20 prosent av lageret erstattes årlig. For å komme inn i en ordning med løpende rullering med anskaffelse av inntil 20 prosent av planlagt volum årlig, vil det derfor for enkelte produkttyper kunne være et lavere volum enn planlagt i en periode. Utstyr som går ut på dato vil i første omgang bli lagt til side og senere kassert på en hensiktsmessig måte mht. miljøpåvirkning.
Ved en ny pandemi eller krise hvor det er behov for uttak fra det nasjonale lageret til den offentlige helsetjenesten, vil staten ved Direktoratet for medisinske produkter overta styringen av lageret og prioritere fordeling av utstyr mellom statlig, kommunal, militær og privat virksomhet innenfor helse- og omsorgssektoren. Direktoratet for medisinske produkter fikk fra 1. januar et samlet overordnet ansvar for forsyningssikkerhet. For at Direktoratet for medisinske produkter skal kunne ivareta sin rolle er det viktig at etaten får tilstrekkelig informasjon om lagerbeholdning av smittevernutstyr fra de regionale helseforetakene. Dette er bakgrunnen for rapporteringskravet i protokollen fra foretaksmøtet 16. januar 2024.