Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:947 (2023-2024)
Innlevert: 18.01.2024
Sendt: 18.01.2024
Besvart: 24.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Stemmer det at Norge enda ikke har levert noen av de togene samferdselsministeren i fjor sa vi skulle gi til Ukraina, og hva er årsaken til at de ikke er donert bort enda?

Begrunnelse

Før påsken i 2023 uttalte Samferdselsministeren til media at Norge skulle gi 12 av den eldre togtypen 92, som bl.a. brukes på Rørosbanen, til Ukraina.
Samferdselsministeren uttalte bla følgende til Nettavisen den 29/3 2023:
– Sannsynligvis kan vi få sendt ned fire av dem før sommeren, og sannsynligvis åtte til i løpet av året, sier statsråden.
SJ uttrykte bekymring for at de togene som de bruker og trenger på Rørosbanen skulle gis bort til Ukraina. Basert på spørsmål fra meg, Dokument nr. 15:2040 (2022-2023), uttalte ministeren at vi ikke skulle gi bort alle togene og i hvert fall ikke før SJ ikke trengte de lenger.
Samferdselsministeren svarte bla følgende:

«Det er kommunisert tydelig både til det Ukrainske handelskammer og UD at Norske tog kun har fire tog tilgjengelig per dags dato.»

Uavhengig om vi hvor mange tog vi skulle gi bort og om de skulles gis bort før eller etter sommerferien i 2023, så er det etter det jeg kjenner til enda ikke gitt bort ett eneste tog til Ukraina.
Jeg kjenner ikke til årsaken til at vi enda ikke har gitt bort de 4 første togene, som ministeren sa skulle bli gitt bort før sommeren 2023. Men det er flere som snakker om at en årsak til at togene ikke er gitt bort er forskjellig sporbredde mellom Europa og gamle Sovjetunionen. I mesteparten av Europa, som i Norge, er sporbredden i jernbanenettet 1435 mm, mens jernbanenettet i Ukraina og tidligere Sovjetunionen er 1524 mm.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det har dessverre tatt mye lengre tid å klargjøre togsettene enn først antatt, og årsakene til dette er sammensatte. Det er mange aktører som bidrar i prosjektet og det er mye som må være på plass før togsettene kan sendes. Det har vært behov for å klargjøre togsettene før de kunne sendes til Ukraina. Det har også vært forsinkelser, som følge av at Randklev bru kollapset og Dovrebanen ikke lenger kunne brukes som transportstrekning. Det var da nødvendig å legge om ruten og finne ny transportør, med strekningsgodkjenning for å kjøre på Rørosbanen. Det meste skal være klart nå for å kunne sende togene til Ukraina, men det gjenstår å lære opp personell fra Ukraina, slik at de settes i stand til å kjøre og vedlikeholde togene. Opplæringen skulle egentlig skje i Polen, men som følge av kapasitetsmangel på infrastrukturen må det avklares hvor opplæringen kan skje.
Denne donasjonen har dessverre tatt mye lenger tid enn først forutsatt. Vi har hatt god kontakt med ukrainske myndigheter underveis, som har vurdert at det er behov for disse togsettene. På norsk side er Norske tog i nært samarbeid med Direktoratet for sivil beredskap for å gjennomføre transport og opplæring, slik at togsettene kommer til nytte på de linjene som har europeisk normalspor i Ukraina.