Tor André Johnsen (FrP): Stemmer det at Norge enda ikke har levert noen av de togene samferdselsministeren i fjor sa vi skulle gi til Ukraina, og hva er årsaken til at de ikke er donert bort enda?
Begrunnelse
Før påsken i 2023 uttalte Samferdselsministeren til media at Norge skulle gi 12 av den eldre togtypen 92, som bl.a. brukes på Rørosbanen, til Ukraina.
Samferdselsministeren uttalte bla følgende til Nettavisen den 29/3 2023:
– Sannsynligvis kan vi få sendt ned fire av dem før sommeren, og sannsynligvis åtte til i løpet av året, sier statsråden.
SJ uttrykte bekymring for at de togene som de bruker og trenger på Rørosbanen skulle gis bort til Ukraina. Basert på spørsmål fra meg, Dokument nr. 15:2040 (2022-2023), uttalte ministeren at vi ikke skulle gi bort alle togene og i hvert fall ikke før SJ ikke trengte de lenger.
Samferdselsministeren svarte bla følgende:
«Det er kommunisert tydelig både til det Ukrainske handelskammer og UD at Norske tog kun har fire tog tilgjengelig per dags dato.»
Uavhengig om vi hvor mange tog vi skulle gi bort og om de skulles gis bort før eller etter sommerferien i 2023, så er det etter det jeg kjenner til enda ikke gitt bort ett eneste tog til Ukraina.
Jeg kjenner ikke til årsaken til at vi enda ikke har gitt bort de 4 første togene, som ministeren sa skulle bli gitt bort før sommeren 2023. Men det er flere som snakker om at en årsak til at togene ikke er gitt bort er forskjellig sporbredde mellom Europa og gamle Sovjetunionen. I mesteparten av Europa, som i Norge, er sporbredden i jernbanenettet 1435 mm, mens jernbanenettet i Ukraina og tidligere Sovjetunionen er 1524 mm.