Abid Raja (V): Er statsråden enig i virkelighetsbeskrivelsen, og hva vil statsråden gjøre for å sørge for at det skjer en effektfull endring som gir mer likeverdige muligheter for elever som i dag har SNO opplæring i skolen?
Begrunnelse
I Aftenposten denne uken kunne man lese hvordan kvalitet, organisering og omfang av særskilt norskopplæring påvirker elever som trenger å lære mer norsk samtidig som de gjennomfører videregående opplæring. Særskilt norskopplæring (SNO) er viktig fordi norskferdigheter er med å påvirke muligheten elevene har i alle andre fag. I dag er det få krav til lærerens kompetanse. Kun 24 % av de som underviser faget har utdanning i norsk som andrespråk. Elevene må gå ut av annen undervisning for å gjennomføre SNO opplæringen og det er så lite som to timer undervisning per uke. Dette til tross for at det tar 5-7 år å lære seg norsk som fagspråk.
Andelen som gjennomfører videregående er kun 65 % blant unge innvandrere. Årsakene til dette kan være sammensatte. Allikevel har vi et ansvar for å sørge for at hver enkelt har best mulig forutsetninger for å lære og vise det man kan i videregående skole. Debattanten i Aftenposten mener det trengs en satsing på å styrke kvaliteten på SNO opplæringen. Spørsmålsstiller er enig med debattanten og mener at styrket kvalitet på, klok organisering som ikke står i veien for annen opplæring og større omfang av opplæringen vil gi flere elever bedre muligheter til å fullføre videregående opplæring.