Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:986 (2023-2024)
Innlevert: 21.01.2024
Sendt: 22.01.2024
Besvart: 29.01.2024 av barne- og familieminister Kjersti Toppe

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Kan familieministeren redegjøre for hvordan man konkret har fulgt opp rapporten «Det var ikke bare ferie» og Oslo Economics: Kommunenes erfaringer med barn og unge som etterlates i utlandet mot sin vilje, Rapport 2019/30), og kan statsråden også garantere at norsk barnevern ikke på noen måte i dag ikke finansierer å sende barn ut av landet til land der man for eksempel kan risikere tvangsekteskap og andre former overgrep?

Begrunnelse

Søndag 21 januar kunne man igjen lese en sterk historie om systemet har sviktet barn som har trengt beskyttelse mot vold i nære relasjoner, «æresbolig» og overgrep i utlandet.
NRK har avdekket hvordan et barn som varslet om gjentatt voldsbruk og mishandling ble sendt til Irak og kom hjem igjen som barnebrud og gravid. Det fremkommer her at norsk barnevern betalte denne turen, noe som i seg selv er utenfor fatteevne.
Det er imidlertid ikke første gang vi kan lese at barn sviktes av ulike aktører i systemet, heller ikke det at barnevernet er med å finansiere turer der barna utsettes for nye svik og overgrep.
I mars 2020 leverte en regjeringsutnevnt ekspertgruppe rapporten «Det var ikke bare ferie», om unge som etterlates i utlandet mot sin vilje, til barne- og familieministeren. I forbindelse med dette kom det frem at barnevernet har støttet foreldres valg om å sende barn ut av landet. I flere tilfeller har barnevernet betalt flybillettene.
Dette var også bakgrunnen for at jeg og Frp fremmet 21 konkrete forslag i for å følge opp denne problematikken i Stortinget, Representantforslag 137 S (2019–2020).
Et av forslagene var bl.a. at regjeringen skulle kartlegge tilfeller hvor barnevernet har bidratt når foreldre har ønsket å sende barn ut av landet. Stortinget ber også regjeringen om å sette en umiddelbar stopp for praksisen med at barnevernet kan bidra til at barn sendes til utlandet mot sin vilje.
Dessverre ble nesten alle forslag nedstemt og det eneste Frp fikk gjennomslag for var at et enstemmig Storting ba regjeringen utrede straffeforbudet mot frihetsberøvelse i situasjoner hvor barn vil bli, eller allerede er sendt til utlandet mot sin vilje. Dessuten bes regjeringen fremme forslag til lovendringer som sikrer at påtvungne utenlandsopphold kan straffes.
Selv om flere saker mediene har omtalt om svikt av barn som utsettes for vold og overgrep i nære relasjoner, «æresbolig» tvangsekteskap og lignende, ligger tilbake i tid er det grunn til å tro at mange som utsettes for, eller står i fare for slikt, ikke får god nok hjelp.
Dette tok jeg også opp i bla skriftlig spørsmål, dokument nr. 15:2462 (2021-2022).
Berøringsangst, naivitet og mangel på kunnskap om sosial kontroll og vold i andre kulturer har vært med å bidra til at barn sviktes og ikke gis beskyttelsen de har krav på.
Jeg er innforstått med at noe er gjort på feltet, men mye gjenstår, handlingsplaner i seg selv er ikke nok.

Kjersti Toppe (Sp)

Svar

Kjersti Toppe: Barnets beste er det grunnleggjande omsynet i arbeidet til barnevernet. Å bidra til reiser for mindreårige til land der det er fare for overgrep og tvang, er ikkje i tråd med barnets beste. Eg føreset at barnevernstenestene følgjer lova.
Regjeringa prioriterer arbeidet mot negativ sosial kontroll og vald basert på ære høgt. Å førebyggje ufrivillige opphald i utlandet er eitt av fem innsatsområde i handlingsplanen Frihet fra negativ sosial kontroll og æresrelatert vold (2021-2024). Dei omtala rapportane inngjekk i kunnskapsgrunnlaget for arbeidet med handlingsplanen. Viktige tiltak er å auke kompetansen i barnevernstenestene, å styrkje informasjonen om rettar, hjelpetilbod og handlingsalternativ til utsette personar og informasjonskampanjar retta mot foreldre.
Den konkrete saka representanten Hjemdal viser til, ligg mange år tilbake i tid. Det har skjedd fleire endringar sidan, også i lova. I 2016 ratifiserte Noreg Haagkonvensjonen av 1996. Som følgje av ratifiseringa vart barnevernslova endra til også å gjelde for barn som har vanleg bustad i Noreg, men er i utlandet. Sentralstyresmakta for konvensjonen hjelper også i saker som gjeld barnevern utanfor konvensjonssamarbeidet, og rettleier barnevernstenesta i saker om barn i utlandet. I tillegg har Kompetanseteamet mot negativ sosial kontroll og æresrelatert vold sidan skipinga i 2004 rettleidd i saker som mellom anna gjeld ufrivillig opphald i utlandet. Bufdir sine Retningslinjer til barnevernstjenestene om barn som etterlates i utlandet er utarbeidd i samråd med relevante sektorar, og i Bufdir sin podkast Buffer finn ein “Går det galt i sommer?” om ufrivillige utanlandsopphald. Bufdir kommuniserer også direkte med barn og unge gjennom ung.no
Vi vidareutviklar kunnskapsgrunnlaget med sikte på nye tiltak. Bufdir arbeider no på oppdrag frå Barne- og familiedepartementet med å greie ut tiltak for å styrkje kvaliteten i oppfølginga til barnevernet av barn og familiar som er utsette for vald og seksuelle overgrep, inkludert vald grunna ære, negativ sosial kontroll og menneskehandel. NOVA har på oppdrag frå Bufdir utarbeidd ein rapport om arbeidet til barnevernet mot vald og overgrep. På oppdrag frå Arbeids- og inkluderingsdepartementet leverer Institutt for samfunnsforsking i desse dagar to rapportar om ufrivillige utanlandsopphald.
Erfaringar frå enkeltsaker viser at det er utfordrande å hjelpa barn som blir etterlatne i utlandet. Det er derfor viktig å jobbe førebyggjande og heve kompetansen om tematikken i hjelpetenestene. Det årlege beredskapsbrevet regjeringa sender ut til alle kommunar, fylkeskommunar og statsforvaltarar før sommarferien, har gjort at fleire tenester er blitt merksame på tematikken. Dette inngår også som ein del av det førebyggjande arbeidet.
Hausten 2021 fekk eit utval nedsett av Arbeids- og inkluderingsdepartementet i oppdrag å greie ut dei samla juridiske problemstillingane i saker som gjeld negativ sosial kontroll, vald grunna ære, tvangsekteskap, kjønnslemlesting og psykisk vald, og å vurdere om lovgivinga er god nok. Eit av spørsmåla utvalet skal sjå nærare på, er behovet for å styrkje rettsvernet for barn og unge som er ufrivillig i utlandet. Utvalet skal mellom anna vurdere kva straffeføresegner som kan bli brukt i slike saker, og om det er behov for ei tydeleggjering av heimlar i straffelova, slik at foreldre kan haldast ansvarlege dersom barn blir send på utanlandsopphald mot sin vilje. Denne delen av oppdraget frå utvalet inneber ei oppfølging av Stortingets oppmodingsvedtak nr. 788, 29. mai 2018, og nr. 712, 9. mars 2021, sjå dokument 8:188 S (2017–2018) og dokument 8:137 S (2019–2020).
Det er naturleg å vente på vurderingane og forslaga frå lovutvalet før regjeringa tek stilling til moglege tiltak for å styrkje rettsvernet for barn og unge som er i utlandet mot sin vilje. Frist for utgreiinga er 10. april 2024.