Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:987 (2023-2024)
Innlevert: 21.01.2024
Sendt: 22.01.2024
Besvart: 29.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Må nokon ta hatten sin og gå etter denne skandalen, og er det Vegdirektøren eller departementsrådene som har ansvaret når Statens vegvesen på Molde bruker ulovlige lån på heile 55 million kr som Statens vegvesen slett ikkje har fått bevilga frå Stortinget eller regjering, samt finnast det fleire slike ulovlige lån under Statens vegvesen sin portefølje?

Begrunnelse

Bare dager etter at låneskandalen i NMS utløste ramsalt kritikk i Stortinget, innrømmer nå Samferdselsdepartementet at Statens vegvesen aldri skulle inngått en avtale om å få forskuttert 55 millioner til Møreaksen fra et AS.
Samferdselsdepartementet vedgår overfor avisa Tidens Krav at de også burde reagert da den konkurrerende Romsdalsaksen gjorde embetsverket oppmerksom på innholdet i avtalen i 2021, og fekk ikkje svar på dette før etter 13 månader der også vegdirektøren fekk dette forelagt utan reaksjon.
- Dette er det samme som skjedde i Justisdepartementet, dette er Mehl-saken om igjen.
En avtale om forskuttering er for alle praktiske formål et lån, fordi intensjonen er å bruke penger man ikke har. Det har ikke en etat som Statens vegvesen anledning til uten bevilgning fra Stortinget.
Avtale med AS
I kjølvannet av låneskandalen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NMS) er eg gjort kjent med en avtale som Statens vegvesen inngikk med det kommunalt eide selskapet Kjerringsundet AS i 2021.
Her ble det avtalt at den statlige etaten kunne få forskuttert 55 millioner kroner av selskapet til arkeologiske undersøkelser av blant annet ny trase for E39 Møreaksen (Ålesund - Molde).
Av avtalen framgår det at

«eventuelle forskutteringer fra Kjerringsundet AS skal tilbakebetales så snart som Statens vegvesen har budsjetter knyttet til E39 som tillater slik tilbakebetaling - enten helt eller delvis».

Av avtalen framgår det videre at det ikke skal betales renter og at

«dersom noe skulle oppstå som hindrer realisering av E39-prosjektet, vil utestående forskutteringer på dette tidspunkt ikke kunne tilbakebetales fra Statens vegvesen. Kostnaden for det som er forskuttert må da dekkes av Kjerringsundet AS/Aukra kommune».

Etter at avtalen ble inngått er det folkelig omstridte milliardprosjektet Møreaksen besluttet utsatt på ubestemt tid.
Forbeholdt Stortinget
Etter Grunnlovens § 75 tilligger det Stortinget å bevilge penger til Statens drift, og det er bare Stortinget som kan pådra staten gjeld. Det utløste derfor både vantro og kraftig kritikk av justisdepartementets styringsrutiner da det i fjor høst kom for en dag at NSM hadde tatt opp et lån på 200 millioner kroner.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Eg viser til skriftleg spørsmål nr. 988 frå same representant av 21. januar og svar på dette.
Riksvegprosjektet E39 Ålesund–Molde og fylkesvegprosjektet Kjerringsundsambandet har fleire felles grensesnitt. Det blei difor i planfasen etablert eit samarbeid mellom Statens Vegvesen, Møre og Romsdal fylkeskommune, Aukra kommune og Kjerringsundet AS. Denne type samarbeid kan bidra til å redusere kostnader for begge prosjekta.
Statens vegvesen har høve til å bruke pengar til førebuande arbeider før Stortinget vedtar oppstart av store riksvegprosjekt. Før 2020 ga Stortinget i tillegg fullmakter til å inngå avtaler om forskot av statlege midlar til denne type arbeid. Statens vegvesen hadde i 2021 ikkje lenger grunnlag til å inngå, og skulle difor ikkje inngått, avtalen om moglege forskot av statlege midlar utan nødvendige atterhald om Stortingets samtykke. Avtalen som blei inngått i 2021 opnar for at Kjerringsundet AS/Aukra kommune midlertidig dekker ei utgift som staten på eit seinare tidspunkt skal betale tilbake dersom Stortinget vedtar oppstart av E39 Ålesund–Molde.
Avtalen ville ikkje forplikta staten viss prosjektet ikkje blir vedtatt av Stortinget, fordi eit atterhald i avtalen er at dersom E39 Ålesund–Molde ikkje blir realisert vil eventuelle uteståande forskot ikkje kunne bli betalt tilbake av Statens vegvesen.
Det går også fram av avtalen at eit eventuelt forskot er rentefritt.
Statens vegvesen opplyser at avtalen ikkje har blitt nytta. Etaten har dekt eigne utgifter for dei arkeologiske undersøkingane og det har ikkje skjedd nokon form for forskottering frå Kjerringsundet AS.
Samferdselsdepartementet har også fått bekrefta at Statens vegvesen vil avslutte avtalen.
Så vidt eg er kjend med blei ikkje avtalen lagt fram for departementet for godkjenning i forkant. Samferdselsdepartementet blei merksam på avtalen etter eit brev frå Romsdalsaksen AS av 28. juni 2021. Samferdselsdepartementet skulle reagert da vi blei informert 28. juni 2021.
Statens vegvesen har på oppdrag av Samferdselsdepartementet undersøkt og bekrefta at dei ikkje har inngått andre avtaler frå og med 2020 som inneber eit potensielt forskot av statlege midlar.