Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1008 (2023-2024)
Innlevert: 24.01.2024
Sendt: 24.01.2024
Besvart: 30.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): I transportvirksomhetenes tilleggsvurdering vedrørende statlige tilskudd til store kollektivprosjekter anbefales det at utbetaling vil skje etter fremdrift over post 63 og øremerkes store kollektivprosjekter i sin helhet. Videre anbefaler virksomhetene «…at det statlige bidraget det enkelte år utgjør 70 % av kostnadene etter fremdrift».
Hva vil være kostnaden per år neste NTP-periode av å øke det statlige tilskuddet til 70 % på denne måten, og hva er kostnaden ved å øke det statlige bidraget ved samme regnemåte?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I forbindelse med Stortingets behandling av Prop. 118 S (2022-2023) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2023, jf. Innst. 490 S (2022-2023), ble det statlige bidraget til de store kollektivprosjektene som er under bygging, økt fra 50 til 54 pst. fra 2023, uten tilbakevirkende kraft. Tilskuddet går til pågående og fremtidige store kollektivprosjekter innenfor det som tidligere er omtalt som «50/50-ordningen».
Gjennom reforhandlede byvekstavtaler/tilleggsavtaler for de fire største byområdene som ble inngått i 2020 og 2021, er det statlige bidraget økt med 16 prosentpoeng (fra daværende 50 til 66 pst.). Med økningen på fire prosentpoeng som ble innført i fjor, vil prosjektene dermed få et årlig statlig bidrag på om lag 70 pst. f.o.m. 2023, basert på prosjektenes kostnader da de statlige tilskuddene til prosjektet opprinnelig ble fastsatt.
I henhold til dagens byvekstavtaler utbetaler staten fra 2023 54 pst. til de store kollektivprosjektene etter fremdrift over kap. 1332 Transport i byområder mv., post 63 Særskilt tilskudd til store kollektivprosjekter i statsbudsjettet, mens 16 pst. utbetales med samme årlige beløp i perioden 2020/2021-2029 over post 66 Tilskudd til byområder. Det er i dag opp til det enkelte byområdet om tilskuddet som utgjør 16 pst., skal benyttes til finansiering av det store kollektivprosjektet eller til andre definerte formål, og dette gjøres noe ulikt i de fire største byområdene.
I arbeidet med ny Nasjonal transportplan 2025-2036 har det fra flere hold vært pekt på et behov for å forenkle tilskuddsstrukturen i byvekstavtalene. Transportvirksomhetene anbefaler i sine innspill at de to tilskuddsordningene som er nevnt over samles på post 63, og at det statlige bidraget til de store kollektivprosjektene i byvekstavtalene det enkelte år utgjør om lag 70 pst. av kostnadene og utbetales etter fremdrift.
De samlede kostnadene for staten i avtaleperioden for byvekstavtalene fram til 2029, og dermed også for første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2025-2030, vil være de samme enten det utbetales 54 pst. etter framdrift og 16 pst. flatt per år – eller om det utbetales 70 pst. etter framdrift. Endringen som er foreslått, vil imidlertid gi en annen fordeling mellom de enkelte årene avhengig av framdriften på det enkelte prosjektet.
Transportvirksomhetene peker på at en slik endring vil kreve en reforhandling av de inngåtte byvekstavtalene for de fire største byområdene, og anser det dermed ikke som realistisk at en slik ordning kan være på plass til det første året i ny planperiode. Regjeringen vurderer mottatte innspill til Nasjonal transportplan, og vil komme tilbake til dette ved framleggelsen av meldingen til våren.