Skriftlig spørsmål fra Guri Melby (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1023 (2023-2024)
Innlevert: 24.01.2024
Sendt: 25.01.2024
Besvart: 30.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Guri Melby (V)

Spørsmål

Guri Melby (V): Hvordan sikrer samferdselsministeren at prosjektet med Ring 1 tar hensyn til nabolag, næringsliv og byens befolkning, slik han tidligere har lovet?

Begrunnelse

22. september sendte jeg et skriftlig spørsmål til samferdselsministeren, som han svarte på 28. september. I svaret sto det blant annet “Statens vegvesen har tett dialog med naboer og interessenter” og at "vegvesenet sier de er opptatt av å gjennomføre prosjektet på en mest mulig skånsom måte”. Siden den gang har det lokale næringslivet og nabolaget presentert skisser og løsninger som ivaretar både gående, syklende, nabolaget og hensynet til HMS for hele byen. Dette er avvist av vegvesenet, som selv ennå ikke har presentert egne planer.
Ring 1 er et svært krevende prosjekt, som vil ha enorme konsekvenser for både Oslos befolkning og de som bor i regionkommunene. Staten bør utvise særlige krav, som bestiller av veiprosjekter i byene. For kort tid siden ble en uttalelse og bekymringsmelding sendt fra flere organisasjoner - fra Syklistforeningen, Funksjonshemmedes fellesorganisasjon og Tullinsamarbeidet - om behovet for å ta hensyn til gående, syklende, lokalt næringsliv, bevegelseshemmede, og flere. Uttalelsen er tydelig på at det er svært mangelfull planlegging og dialog, og samsvarer ikke med samferdselsministerens tidligere løfter.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Ring 1-prosjektet omfatter ombygging av Hammersborgtunnelen samt deler av Vaterlandstunnelen. Hovedformålet med prosjektet er å tilfredsstille sikkerhetskravene i nytt regjeringskvartal. Prosjektet finansieres over Digitaliserings- og forvaltningsdepartementets budsjett, og gjennomføres av Statens vegvesen i nært samarbeid med Statsbygg.
Statens vegvesen signerte kontrakt med Veidekke entreprenør AS 14. august 2023. Planlegging/prosjektering av arbeidene startet umiddelbart etter dette. Det er gjennomført et åpent informasjonsmøte for alle interessenter og naboer, og en rekke møter med bydelsutvalg, skoler, barnehager og interesseorganisasjoner for å informere om prosjektet og få innspill til prosjektgjennomføringen. Statens vegvesen har tilstrebet å være imøtekommende og dele informasjon om prosjektet. Det er nylig etablert et eget samhandlingsforum mellom Statens vegvesen og Oslo kommune. Målet er å koordinere og samordne tiltak ved midlertidig stengt Ring 1, med sikte på en god og enhetlig kommunikasjon mellom aktørene i samhandlingsforumet og mot andre relevante parter. Omkjøringstrasé, beredskapstrasé, kollektivregulering og lokale trafikksikkerhetstiltak ved skoler og barnehager ved midlertidig stengt Ring 1, vil bli behandlet i samhandlingsforumet. Tiltak utenfor prosjektområdet for å redusere biltrafikken til Oslo sentrum og få flere til å reise kollektivt, sykle eller gå, vil også bli behandlet i dette forumet.
Statens vegvesen opplyser at de foreløpig ikke har besluttet løsning for kryssing av Pilestredet for myke trafikanter. Etaten vil i dialog med berørte interesseorganisasjoner se videre på utvikling av en løsning som best mulig ivaretar bevegelseshemmedes krav i sammenheng med ivaretakelse av andre hensyn, herunder også sikkerheten (HMS) til både anleggsarbeidere og publikum.