Skriftlig spørsmål fra Kathy Lie (SV) til finansministeren

Dokument nr. 15:1037 (2023-2024)
Innlevert: 25.01.2024
Sendt: 26.01.2024
Rette vedkommende: Helse- og omsorgsministeren
Besvart: 05.02.2024 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Kathy Lie (SV)

Spørsmål

Kathy Lie (SV): NRK har i flere artikler i januar vist oss at OUS ikke har nok oppsparte midler til å finansiere de kontroversielle sykehusplanene i Oslo. I tillegg viser deg seg nå at antagelsen om gigantinntjening ved salg Ullevåltomtene sannsynligvis er kraftig overvurdert.
Vil finansministeren nå gripe inn for å sikre at økonomien forsvarlig, og vil han ta en ny vurdering av regjeringens overstyring av bystyret og planmyndighetene i Oslo, slik at Oslo får de sykehusene de ønsker og resten av sykehusene i Helse Sør-Øst?

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Helse Sør-Øst gjennomfører for tiden mange store byggeprosjekter som er viktige både for helseregionen og for pasienter fra hele landet. Regjeringen har i Hurdalsplattformen slått fast at vi vil sørge for at hele Groruddalens befolkning så raskt som mulig får lokalsykehustilbud ved Nye Aker sykehus og at endringene i sykehusstruktur i Oslo skal gjennomføres i henhold til vedtatte planer. Dette er fulgt opp med statlig reguleringsplan for tomtene på Aker og Rikshospitalet.
Utviklingen av nye Aker og nye Rikshospitalet skal sammen med et spesialisert kreftsykehus på Radiumhospitalet, nytt sikkerhetspsykiatrisk bygg på Ila, Livsvitenskapsbygget og nye Oslo storbylegevakt på Aker, legge til rette for bedre helsetjenester og økt kapasitet. Den nye storbylegevakten er tatt i bruk, og øvrige prosjekter er i gjennomføring. Over halvparten av behandlingen ved Oslo universitetssykehus HF gis til pasienter bosatt utenfor Oslo. Totalt 400 000 nye og mer funksjonelle kvadratmeter med nybygg skal erstatte gamle, utdaterte bygg.
Oslo universitetssykehus har den dårligste gjennomsnittlige tilstandsgraden på bygnings-massen av alle landets helseforetak. Å gi Oslos og landets befolkning og de som jobber der, nye sykehuslokaler som erstatning for dagens gamle og uhensiktsmessige bygg er viktig. Vel så viktig er det å organisere de nye sykehusene slik at kompetanse og teknisk utstyr brukes på best mulig måte. Dagens sykehusstruktur i Oslo krever mer helsepersonell enn nødvendig, og det går ut over resten av landet. Mangel på personell og spesialisert kompetanse er blant de største utfordringene som møter sykehusene i Norge fremover.
Helse Sør-Øst RHF har innført en intern lånemodell for å kunne løfte regionalt prioriterte investeringer i bygg og IKT, og for å gi forutsigbarhet mtp. gjennomføring av prosjekter. Oslo universitetssykehus har tidligere bidratt med midler til å realisere prioriterte prosjekter i andre deler av helseregionen. Helse Sør-Øst RHF opplyser at Oslo universitetssykehus ved utgangen av 2023 har om lag 5 milliarder kroner utestående i den interne låneordningen.
Oslo universitetssykehus skal håndtere de økte kapitalkostnadene når de igangsatte prosjektene er ferdig. Det er da behov for god økonomistyring og positive resultater. Oslo universitetssykehus har forutsatt effektivisering i forkant av ferdigstillelse av bygge-prosjektene, og driftsgevinster etter ibruktakelse av de nye byggene. Helse Sør-Øst RHF har opplyst at Oslo universitetssykehus ligger bak effektiviseringsplanene som forelå ved vedtak av byggeprosjektene. Kombinasjonen av lavere aktivitet og høyere bemanning sammenlignet med budsjett, samt økt sykefravær under og etter pandemien, har gjort gjennomføringen av forutsatt effektivisering spesielt krevende. Tiltak for å bedre driftsøkonomien har høy prioritet i Helse Sør-Øst RHF og helseforetakene, herunder Oslo universitetssykehus.
Helse Sør-Øst RHF har en robust økonomi og har bygget opp solide buffere til prioriterte prosjekter i regionen. Oslo universitetssykehus vil på sikt ikke ha bruk for byggene på Ullevål i sin drift og har planer om å selge. Dette vil ikke skje før byggene på Aker og Gaustad er ferdigstilt. Jeg vil vise til at Helse Sør-Øst RHF i foretaksmøtet 15. juni 2021 ble bedt om å avvente salg av sykehustomta på Ullevål til etter at etappe 2 av Nye Oslo universitetssykehus er regulert og utredet i forprosjekt og det foreligger detaljerte planer som sikrer at hele Groruddalens befolkning får sitt lokalsykehustilbud ved Aker sykehus. Dette var en oppfølging av Stortingets vedtak knyttet til sykehustilbudet i Oslo, jf. Dok 8:72 S (2020–2021) og Innst. 319 S (2020–2021).
Til sist vil jeg legge til at vi har varslet at vi vil komme med viktige endringer i sykehusfinansieringen i kommende Nasjonal helse- og samhandlingsplan. Vi vil i 2025 legge til rette for at sykehusene får fullfinansiert kostnader knyttet til demografiske endringer på samme måte som kommunene. Videre vil rentebetingelsene for alle lån bli endret til ordningen som gjaldt før 2018. Disse to tiltakene vil være positive for den økonomiske utviklingen ved Oslo universitetssykehus.