Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1072 (2023-2024)
Innlevert: 30.01.2024
Sendt: 30.01.2024
Besvart: 06.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Vil regjeringen ta regningen for ny kanalbro i Moss og Kjøkøysund bro i Fredrikstad/Hvaler som regjeringen nå gjør med Tretten bru i Innlandet, og hvis ikke, hva er grunnen til forskjellsbehandlingen?

Begrunnelse

Kanalbroen i Moss og Kjøkøysund trenger i skiftes ut. Statsråden har tidligere sagt nei til å bevilge penger til dette og vist til at dette er fylkeskommunens ansvar og de jobber som kjent med å skyve regningen over til bilistene gjennom bompengeinnkreving. Dette til tross for at dagens statsråd før valget 2021 lovte at det ikke skulle bli bompenger på Kjøkysund bro og hans partifeller lovte det samme før valget 2023, men nå jobber AP for bompenger.
Nylig kunne regjeringen varsle at regningen for Tretten bru, estimert til kr. 420 millioner kroner vil bli tatt av staten til tross for at det også er en fylkeskommunal vei. Dette vil eventuelt være en forskjellsbehandling og hvis det er det regjeringen legger opp til ber jeg om en forklaring på hvorfor.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Brukollapsen på Tretten 15. august 2022 var en ekstraordinær hendelse, der etterfølgende undersøkelser har pekt på feil i statens håndtering av byggingen av Tretten bru samt senere oppfølging av den. Dette gjør at Tretten bru skiller seg betydelig fra andre behov og hendelser på fylkesveinettet, hvor det klare utgangspunktet fremdeles er at det er veieier som er ansvarlig for egen veiinfrastruktur, herunder finansiering, jf. veglova § 20. Kjøkøysund bru og kanalbruen i Moss eies av Østfold fylkeskommune, og det er følgelig fylkeskommunen som er ansvarlig for kostnadene som følger av å opprette nye bruer henholdsvis på Kjøkøy og i Moss. Regjeringen er i sluttfasen av arbeidet med ny Nasjonal transportplan. I planen vil regjeringen svare ut følgene formulering i Hurdalsplattformen:

«Utarbeide en helhetlig og forpliktende plan for å redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesveier i samarbeid med fylkeskommunene».