Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til finansministeren

Dokument nr. 15:1080 (2023-2024)
Innlevert: 31.01.2024
Sendt: 31.01.2024
Besvart: 06.02.2024 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Rasmus Hansson (MDG)

Spørsmål

Rasmus Hansson (MDG): Oljefondets oversikt over fornybarinvesteringer per 31.12.23 viser at investeringene i ny fornybar infrastruktur utgjør ca. kr 17,6 mrd. fordelt på 4 prosjekter. Dette utgjør ca. 0,1 % av Oljefondets forvaltningskapital. Mandatet til Norges Bank, som ble gitt i 2020, er at de kan investere inntil 2 % av fondets kapital til dette formålet.
Er finansministeren tilfreds med dagens nivåer, og vil han foreta seg noe for å øke andelen av slike fremtidsrettede investeringer for fondet?

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Forvaltningen av Statens pensjonsfond utland (SPU) har som mål å oppnå høyest mulig avkastning til en akseptabel risiko. Fondet skal forvaltes ansvarlig. Målet er nedfelt i lov om Statens pensjonsfond og i forvaltningsmandatet fra Finansdepartementet til Norges Bank. Det er bred politisk enighet om investeringsstrategien og rammene for forvaltningen av SPU, og at fondet ikke er et politisk virkemiddel, jf. Innst. 364 S (2022-2023).
Det er etablert en klar arbeidsdeling mellom Finansdepartementet og Norges Bank. Departementet fastsetter de overordnede rammene for forvaltningen, inkludert referanseindeksen for SPU og tilhørende risikorammer. Norges Bank foretar de faktiske investeringene uavhengig av departementet. Banken kan i sammensetningen av porteføljen avvike fra referanseindeksen innenfor rammer spesifisert i forvaltningsmandatet fra departementet.
Unotert infrastruktur for fornybar energi er inkludert i SPUs investeringsunivers, men inngår ikke i referanseindeksen. Investeringene er en del av Norges Banks aktive forvaltning og trekker på risikorammene gitt i forvaltningsmandatet. Det innebærer at banken må vurdere investeringer i unotert infrastruktur for fornybar energi opp mot øvrige aktive strategier som gir opphav til avvik fra referanseindeksen.
Den øvre grensen i forvaltningsmandatet som er satt for investeringer i unotert infrastruktur for fornybar energi på 2 prosent av fondskapitalen, er ikke et uttrykk for et ønsket nivå på investeringene. Ved fastsettelsen av rammen har departementet lagt vekt på at avkastningen av slike investeringer i perioder kan utvikle seg forskjellig fra noterte aksjer og obligasjoner. Forvaltningen må derfor innrettes mot en lavere andel enn 2 prosent for å unngå brudd med rammen og salg av eiendeler i en situasjon med store og plutselige fall i verdien av noterte investeringer. Rammen anses samtidig tilstrekkelig for at banken skal kunne dra nytte av eventuelle stordriftsfordeler i dette markedet.
Utover rammene fastsatt i forvaltningsmandatet til Norges Bank legger departementet ikke føringer på bankens aktive forvaltning, herunder omfang og innretning av investeringene i unotert infrastruktur for fornybar energi.