Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1099 (2023-2024) Innlevert: 31.01.2024 Sendt: 01.02.2024 Besvart: 08.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Mona Fagerås (SV): I transportetatenes innspill til NTP er elektrifisering av gjenværende dieselstrekninger på jernbanen ikke prioritert.Hva vil det koste å elektrifisere Rørosbanen i hhv. 1. og 2. periode, og hva vil det koste å elektrifisere Nordlandsbanen i hhv. 1 og 2. periode?
Jon-Ivar Nygård: I transportetatenes innspill til ny Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036 har Jernbanedirektoratet og Bane NOR foreslått at anbefalingen fra konseptvalgutredning for reduserte utslipp av klimagasser på jernbanen (KVU Green) følges opp gjennom videre planlegging. Utredningen er nå underlagt ekstern kvalitetssikring. Videre håndtering av KVU Green og de anbefalte konseptene, vil jeg komme tilbake til i NTP.Representanten spør konkret om kostnader knyttet til elektrifisering av Nordlands- og Rørosbanen. I KVU Green er tiltakene på Nordlandsbanen estimert til om lag 6,5 mrd. kroner, mens tiltakene på Røros- og Solørbanen er estimert til om lag 8,6 mrd. kroner. Det er i den forbindelse viktig å påpeke at en KVU er starten på et lengre planleggingsløp, og at det på dette stadiet er en betydelig usikkerhet knyttet til innretningen av tiltakene, kostnadene og hvor lang tid vil det ta å realisere ulike tiltak.